FPA-taxikunderna är i huvudsak nöjda med den service de får | FPAGå till innehållet
Meddelande

FPA-taxikunderna är i huvudsak nöjda med den service de får

Publicerad 16.6.2023

FPA kartlade våren 2023 erfarenheterna av kunder som använder taxi. Största delen av kunderna är nöjda med den service de får, visar enkätresultatet.

Under vecka 14 skickade FPA en kundenkät till omkring 20 000 kunder per textmeddelande. Enkäten skickades till slumpmässigt utvalda kunder som har använt FPA-taxi under tiden 27.2–19.3.2023.

I enkäten ombads kunden bedöma sin erfarenhet av FPA-taxi som helhet på skalan 0–10. Dessutom hade kunden möjlighet att ge fritt formulerad respons. Enkäten besvarades av 36 procent av de kunder som tog emot enkäten.

Medelbetyget som kunderna gav var 8,8. I hela åtta landskap betygsatte kunderna sin upplevelse med minst vitsordet 9.  Det svagaste vitsordet gav kunderna i Nyland (medeltalet 7,9). De öppna svaren visar att kundens upplevelse i hög grad påverkas av bland annat taxins tidtabell, pålitlighet och nivån av kundservice. En taxi som anländer enligt överenskommelse och som på ett tillförlitligt sätt kommer fram i tid ger i allmänhet nöjdare kunder. Men om taxin inte kommer, eller kommer för sent, blir kunderna missnöjda.

FPA följer regelbundet upp hur nöjda kunderna är och ber om respons av kunder som använder FPA-taxi. Responsen från kunderna är viktig för att utveckla tjänsten och se till att den är av god kvalitet.

Tilläggsinformation

Meddelandet ändrat 20.6.2023. Uppgifterna i bilden har uppdaterats.

Senast ändrad 20.6.2023