Enskilda kunders FPA-förmåner som hittills betalats till kommunerna betalas nu till välfärdsområdena | FPAGå till innehållet
Meddelande

Enskilda kunders FPA-förmåner som hittills betalats till kommunerna betalas nu till välfärdsområdena

Publicerad 13.12.2022

Från och med årsskiftet betalar FPA ut vissa av de enskilda kundernas förmåner till välfärdsområdena istället för till kommunerna. Om välfärdsområdena inte har meddelat de nya kontonumren i tillräckligt god tid eller om FPA inte har hunnit uppdatera informationen, styrs betalningarna också efter årsskiftet till de nuvarande kontona. Därför är det bra om kommunerna ser till att de nuvarande kontona är i kraft åtminstone över årsskiftet.

FPA har hittills betalat kundens förmån till kommunen om det har framställts ett betalningsyrkande som grundar sig på lagen eller om kommunen och kunden har kommit överens om det. FPA kan betala de förmåner som i nuläget betalas till kommunerna till välfärdsområdena om FPA har fått de nya kontouppgifterna i tid.

FPA har begärt in kontouppgifter under hösten och vintern

FPA har 16.9.2022 begärt att välfärdsområdena ska meddela sina konto- och kontaktuppgifter före utgången av oktober 2022. FPA har också sänt en påminnelse i början av december. FPA har dock fortfarande inte fått in uppgifter om de nya kontonumren från alla välfärdsområden.

Om välfärdsområdena har meddelat uppgifterna i tid borde FPA hinna uppdatera uppgifterna om kontonumren under december. Det innebär att betalningarna kommer att styras till välfärdsområdenas konton från och med början av 2023. Välfärdsområdena ska också se till att deras kontonummer är i bruk redan före årsskiftet.

Välfärdsområdena och kommunerna bör dock förbereda sig på att betalningar som är avsedda för välfärdsområdena ännu i januari 2023 kan komma in på kommunernas konton. Betalningar kan betalas in på kommunernas konton till exempel om nya kontonummer inte har meddelats eller om det finns oklarheter i de uppgifter som lämnats till FPA. 

Antalet betalningar från FPA till kommunerna som görs utifrån betalningsyrkanden uppgår till omkring 80 000 per år. Det finns inte information att tillgå om antalet betalningar utifrån avtal mellan kommunen och kunden, eftersom de inte ingår som en separat post i FPA:s statistik. 

Försenade betalningar ska i första hand utredas inom välfärdsområdet 

Om det ser ut som om en betalning har styrts till kommunens konto, ska man i första hand utreda saken inom välfärdsområdet och kommunen. En arbetstagare vid välfärdsområdet kan kontrollera om förmånen har betalats ut i förmånsdatatjänsten Kelmu. I Kelmu kan man också se det ursprungliga betalningsyrkandet, där det framgår till vilket konto FPA har betalat förmånen. Arbetstagaren ska ha tillräckliga rättigheter att få uppgifter och dessutom de Suomi.fi-fullmakter som behövs för Kelmu.

Om betalningen har styrts till kommunens konto går det snabbast att överföra betalningen till välfärdsområdet om kommunen betalar den direkt till välfärdsområdet. Också FPA kan vid behov hjälpa till med att reda ut hur saken bäst kan rättas till. Om kommunen återbetalar betalningen till FPA, kontaktar FPA välfärdsområdet för att ta reda på till vilket konto förmånen ska betalas. 

Kontakta FPA så fort som möjligt om kundens betalning inte har gått in på rätt konto och saken kräver åtgärder av FPA.

Läs mer 

 

Senast ändrad 13.12.2022