Anställda vid kommunens socialservice kan nu skicka kundernas handlingar till FPA i förmånsdatatjänsten Kelmu | FPAGå till innehållet
Meddelande

Anställda vid kommunens socialservice kan nu skicka kundernas handlingar till FPA i förmånsdatatjänsten Kelmu

Publicerad 15.11.2022

FPA har tagit i bruk en ny funktion i förmånsdatatjänsten Kelmu. Med funktionen kan en anställd vid kommunens socialservice skicka kundens handlingar till FPA, om kunden har begärt det. För tillfället kan man bara skicka handlingar gällande grundläggande utkomststöd. 

Den nya funktionen Lähetä asiakirja (Skicka handling) i förmånsdatatjänsten Kelmu är sedan oktober tillgänglig för alla kommuner. Med hjälp av funktionen kan en anställd vid kommunens socialservice på kundens begäran skicka till FPA en ansökan om grundläggande utkomststöd, ett kontoutdrag som behövs som bilaga till ansökan eller räkningar som FPA ska betala inom ramen för det grundläggande utkomststödet. 

När handlingarna skickas med den nya funktionen syns de genast i FPA:s datasystem. Handläggningsarbetet vid FPA går snabbare och i bästa fall får kunden sitt beslut snabbare. Handlingarna syns ännu inte hos kunden i MittFPA.

FPA rekommenderar att handlingar skickas via förmånsdatatjänsten och inte till exempel med skyddad e-post.

Positiv respons under försöket, användningen av den nya funktionen har börjat försiktigt

Innan funktionen togs i bruk testade man den först i Tavastehus och sedan i Helsingfors och Tammerfors. Responsen från deltagarna i pilotförsöket visade att de anställda nu upplever att de har mer tid för kundarbetet och att beslutsfattandet vid FPA har försnabbats. Det intensifierade samarbetet mellan kommunerna och FPA upplevdes också som en stor fördel.

Man har fortsatt använda funktionen i de kommuner som deltog i försöket, dvs. i Tavastehus, Tammerfors och Helsingfors. Därtill har handlingar skickats till FPA från exempelvis Mänttä-Vilppula, Seinäjoki, Suonenjoki, Pälkäne, Ilmajoki, Rovaniemi och Esbo.

Funktionen användes nästan 700 gånger under den första månaden (1.10–1.11.2022) och sammanlagt skickades 1 050 handlingar från kommunerna. Av dem var den största delen räkningar, 354 st. Ansökningarna var 145 till antalet och kontoutdragen 198. Om piloten räknas med har sammanlagt cirka 3 000 handlingar skickats till FPA med hjälp av funktionen. 

Så här använder du funktionen Lähetä asiakirja (Skicka handling)

Logga in i förmånsdatatjänsten Kelmu. För att logga in behöver du ett verktyg för stark autentisering och Suomi.fi-fullmakten Granska förmånsuppgifter och registrera betalningskrav. Du hittar funktionen Lähetä asiakirja i menyn på förstasidan i förmånsdatatjänsten Kelmu. Läs anvisningarna noga.

Välj Toimeentulotuki (utkomststöd) eller Muut etuudet (övriga förmåner) under Käyttötarkoitus (användningsändamål). När du hämtar kundens uppgifter med personbeteckningen, aktiveras funktionen Lähetä asiakirja. Välj typ av handling, exempelvis hakemus (ansökan), selvitys sosiaalihuollosta (utredning om socialvård), tiliote (kontoutdrag) eller lasku (räkning). Om du vill kan du fritt formulerat skriva en tilläggsuppgift gällande handlingen.

Du kan i en och samma försändelse skicka flera olika handlingar som gäller samma kund. Du måste ändå lägga till dem en och en, och välja rätt typ av handling för var och en. Observera vilka filformat som är tillåtna och hur stora filerna får vara. Ingen handling får överskrida den tillåtna maximistorleken. 

Kom också ihåg att kontrollera att handlingarna gäller kunden i fråga innan du slutligen skickar dem i tjänsten.

Meddelandet har 25.11.2022 preciserats med uppgifter om vilka handlingar som kan skickas med hjälp av den nya funktionen.

Läs mer

 

Senast ändrad 25.11.2022