Varför gör FPA reklam?
Betald annonsering har redan i många år varit en del av FPA:s kommunikation.
Som en del av vår kundkommunikation använder vi oss också av köpt synlighet, så kallad reklam. På så sätt når till exempel information om ändringar i förmånerna och nya sätt att sköta ärenden kunderna på ett så effektivt sätt som möjligt.
För att den lagstadgade informationsskyldigheten ska uppfyllas krävs det att FPA:s kommunikation anpassas till förändringar i mediemiljön och kommunikationskanalerna. I dag når inte traditionell kommunikation, såsom pressmeddelanden och broschyrer, våra olika kundgrupper på ett heltäckande sätt.
Betald annonsering är ett sätt att möta dessa förväntningar. Genom annonseringen ser vi till att våra budskap syns och hörs i de kanaler som våra kunder använder.
Vi använder till exempel sociala medier och modern digital annonsering för att nå kunder och intressentgrupper som inte nås av vår kommunikation via andra kanaler.
I dag måste vi vara beredda att betala för synlighet om vi vill vara säkra på att våra budskap når fram till den avsedda målgruppen. Det är till exempel inte gratis att nå ut till användare på sociala medier.
Till exempel når FPA:s Facebook- och Instagraminlägg vanligtvis några tusen personer utan annonsering. Även med en liten annonsbudget kan samma innehåll nå tiotusentals eller till och med mer än 100 000 personer.
Vad gör FPA reklam för?
E-tjänsten är en av de mest kostnadseffektiva av FPA:s många olika serviceformer. Den sparar pengar för FPA och samtidigt för samhället. När en kund sköter sitt ärende på FPA:s serviceställe kostar besöket cirka 10 euro. I e-tjänsten är kostnaden däremot bara några tiotal cent.
För många kunder är e-tjänsten det smidigaste sättet att sköta ärenden med FPA. I takt med att allt fler av våra kunder använder e-tjänsten kan vi bättre hjälpa dem som behöver personlig rådgivning.
Förutom att vi marknadsför e-tjänsten använder vi också annonsering för att informera om våra förmåner. Varje år producerar vi ett brett utbud av kommunikationsinnehåll som riktar sig till olika kundgrupper för att göra det lättare för dem att sköta sina FPA-ärenden. På Mittiallt.fi får våra kunder sina röster hörda.
På Instagram och Facebook kan man be våra förmånsspecialister om råd utan att behöva köa till telefontjänsten. Webbannonseringen bidrar till att säkerställa att relevanta innehåll och tjänster når kunderna.
Vi marknadsför också Kanta-tjänsterna, särskilt MittKanta, som riktar sig till medborgarna.
Var syns reklamen?
Den digitala annonseringens effektivitet bygger på exakt målinriktning: information om servicekanaler och förmåner når målgrupperna vid rätt tidpunkt. Beroende på målgrupp kan annonserna visas till exempel på Instagram, LinkedIn, Jodel eller olika mediers webbplatser.
Varje år ger FPA ut 9 broschyrer om olika livssituationer på lättläst svenska och finska. Broschyrerna publiceras också på engelska. Beroende på målgrupp kan våra annonser även höras i radio eller publiceras i gratistidningar.
Det är möjligt att det inte kommer att behövas reklam i framtiden, om vi kan erbjuda såväl medborgarna som beslutsfattarna automatisk information om aktuella FPA-ärenden. Men så länge våra intressentgrupper själva måste söka efter informationen kommer vi att använda alla kommunikationsmedel – inklusive betalda annonser – för att låta dem veta att den finns.