Bostadsbidrag och bostadstillägg
FPA stöder de studerandes boende genom att betala allmänt bostadsbidrag eller bostadstillägg till studiestödet.
Allmänt bostadsbidrag
Studerande i Finland kan få allmänt bostadsbidrag.
Man kan inte ansöka om allmänt bostadsbidrag på blanketten för ansökan om studiestöd. Allmänt bostadsbidrag har en egen blankett. Personer som hör till samma hushåll ska ansöka om bostadsbidrag tillsammans.
Ett hushåll är alla personer som bor stadigvarande i samma bostad. I allmänhet består ett hushåll av ett gift par, ett sambopar eller en familj. Också en enda person kan vara ett hushåll.
Inkomsterna för alla som hör till hushållet påverkar bostadsbidragets belopp. Inkomsterna inverkar på ett annat sätt än de gör i fråga om studiestödet.
Läs mer om det allmänna bostadsbidraget på FPA:s webbplats (på lättläst svenska).
Obs
Från och med 1.8.2025 får studerande inte längre allmänt bostadsbidrag. I stället får de studiestödets bostadstillägg. Den här förändringen berör inte studerande som bor tillsammans med sina egna eller sin partners barn.
Studiestödets bostadstillägg
Du kan få studiestödets bostadstillägg om du studerar utomlands eller på Åland. Då är bostadstillägget 210 euro i månaden.
Du kan också få bostadstillägg om du studerar i Finland vid en folkhögskola eller ett idrottsinstitut, förutsatt att dina studier kostar och du bor på skolans elevhem. Då är bostadstillägget cirka 89 euro i månaden.
Du kan få bostadstillägg och annat studiestöd endast för studiemånaderna.
Det finns ingen åldergräns för att få bostadstillägg. Föräldrarnas inkomster påverkar inte bostadstillägget.