Hur beräknas bostadsbidragets belopp? | Lättläst | FPAGå till innehållet

Det här är FPA:s lättlästa webbplats som berättar det viktigaste om FPA:s stöd på lätt svenska. Läs mer.

Hur beräknas bostadsbidragets belopp?

Så här beräknas bostadsbidragets belopp:

Från dina boendeutgifter drar FPA först av en bassjälvriskandel. Bostadsbidraget är 70 procent av den godtagbara summa som blir kvar.

Med räknaren kan du kolla hur mycket bostadsbidrag du kan få (inte lättläst).

Exempel

Johan bor ensam i en hyresbostad i Åbo. Hyran för bostaden är 700 euro per månad. Johans enda inkomst är arbetslöshetsstöd. Det är 800,00 euro per månad. Johans bassjälvrisk är 19,50 eurp per månad.

I Johans fall kan FPA godkänna högst 447 euro per månad som boendeutgifter. Bostadsbidragets belopp räknas alltså ut enligt de maximala boendeutgifterna. Det räknas inte ut enligt hans hyra på 700 euro.

Johans bostadsbidrag är 70 procent av de maximala boendeutgifterna, men först räknas bassjälvrisken bort. De maximala boendeutgifterna är alltså 447 euro. Då man räknar bort 19,50 euro har vi kvar 427,50 euro.

Johans bostadsbidrag är 70 procent av 427,50 euro,
det vill säga 0,7 × 427,50 = 299,25 euro per månad.

Johan måste själv betala 400,75 euro per månad (700 euro – 299,25 euro = 400,75 euro).

Läs mer

Senast ändrad 3.3.2025