Hur räknas stödbeloppet ut? | Lättläst | FPAGå till innehållet

Hur räknas stödbeloppet ut?

Du kan få grundläggande utkomststöd om de utgifter som godkänns är större än dina inkomster och tillgångar.

FPA gör en beräkning av dina inkomster, tillgångar och utgifter. Grunddelen beaktas som utgift. Med hjälp av beräkningen ser man hur mycket du kan få i utkomststöd.

Stödbeloppet räknas ut så här: de utgifter som man kan få utkomststöd för dras av från inkomsterna och tillgångarna.

Utkomststödet är skattefritt.

Använd räknaren för att se hur mycket du kan få i utkomststöd (inte lättläst).

Exempel på hur utkomststödet räknas

Simon är en arbetslös ensamförsörjare. Han har två barn som är äldre än 10 år. Han ansöker om grundläggande utkomststöd hos FPA eftersom hans pengar inte räcker till för alla utgifter. 

Familjens inkomster och tillgångar är:

  • arbetslöshetsstöd 595,36 euro per månad (netto, alltså efter skatt)
  • barnbidrag och ensamförsörjartillägg 346,32 euro per månad
  • bostadsbidrag 579,60 euro per månad
  • underhållsstöd 396,264 euro per månad
  • på ett sparkonto har Simon 250 euro.

Inkomster totalt: 2 167,54 euro per månad

Familjens utgifter är:

  • hyra 810 euro per månad
  • vattenavgift 45 euro per månad
  • elräkning 52 euro per månad
  • hälsocentralavgift 26 euro
  • vanliga dagliga utgifter, alltså grunddelen totalt 1 477,95 euro per månad:
    • ensamförsörjare 676,65 euro per månad
    • första barnet över 10 år 415,49 euro per månad
    • andra barnet över 10 år 385,81 euro per månad

Utgifter totalt: 2 410,95 euro per månad

Från inkomsterna dras utgifterna av:

2 167,54 euro – 2 410,95 euro = – 243,41 euro

Simons familj får 243,41 euro per månad i grundläggande utkomststöd.

Senast ändrad 3.3.2025