Kelan tuet lapsiperheelle
Kelan tuen avulla vanhemmat voivat olla kotona lapsensa kanssa tärkeiden ensimmäisten kuukausien aikana. Myöhemmin Kela tukee lapsen hoitoa ja korvaa lapsesta aiheutuvia menoja.
Kerro mielipiteesi selkokielisestä sivustosta
Vielä ehdit vastata kyselyyn selkokielisestä sivustosta! Kun vastaat, autat meitä kehittämään sivustoa entistä paremmaksi.
Kuka voi saada lapsiperheen tukia?
Voit saada Kelasta lapsiperheen tukia, kun asut Suomessa vakinaisesti. Jos asut Suomessa vain vähän aikaa, et yleensä voi saada Kelan tukia. Joskus tukia voivat saada myös henkilöt, jotka asuvat muualla mutta työskentelevät Suomessa.
Jos olet asunut ulkomailla tai olet muuttamassa ulkomaille, tarkista Kelasta, voitko saada Kelan tukia. Muutto Suomesta pois tai lyhyempi oleskelu ulkomailla voi vaikuttaa Kelan maksamiin tukiin.
Kysy lisää lapsiperheiden tuista palvelunumerosta 020 692 206.
Mitä tukia lapsiperhe voi saada?
Kelan tukia lapsiperheille ovat
- äitiysavustus
- vanhempainpäivärahat
- raskausraha
- erityisraskausraha
- vanhempainraha
- lapsilisä
- lapsilisän yksinhuoltajakorotus
- lastenhoidon tuet
- kotihoidon tuki
- joustava hoitoraha
- yksityisen hoidon tuki
- osittainen hoitoraha
- sairaan tai vammaisen lapsen tuet
- elatustuki.
Lapsiperhe voi saada myös muita tukia
Tarkista myös, voitko saada joitain muita Kelan tukia. Muita perheeseen liittyviä Kelan tukia ovat esimerkiksi
- asumisen tuet
- opiskelijan tuet
- asevelvollisen tuet
- työttömyystuet
- sairastamiseen liittyvät korvaukset.
Ne on esitelty omissa osioissaan.