Distansservicen för tolktjänst
Tolktjänstens distansservice för personer med funktionsnedsättning är avsedd för kunder som har rätt till tolktjänst för personer med funktionsnedsättning.
I distansservicen kan du sköta ärenden på finskt teckenspråk eller på talad finska eller svenska.
Distansservicen för tolktjänst betjänar på svenska, finska och finskt teckenspråk vardagar kl. 8–16. Obs. Distansservicen är öppen från 1.11.2024 till 5.1.2025 enligt följande: mån-tis 9-12, ons-fre 12-15.
Distansservicen har jourkaraktär och via den kan du till exempel
Du kan även använda distansservicen för korta distanstolkningsuppdrag utan tidsbokning. En lämplig längd på ärendet i distansservicen är cirka 15 minuter.
Distanstolkning av jourkaraktär lämpar sig för tolkning i enkla vardagliga situationer såsom
Om du har fler ärenden att sköta lönar det sig att beställa tolkning på plats.
Distansservicen är inte avsedd för tolkning vid långa möten eller i komplicerade situationer. Sådana situationer är till exempel möten med många deltagare, krissituationer, terapisessioner eller rättsliga ärenden, såsom utredning av brott eller tvister tillsammans med polisen eller en advokat.
På grund av jourkaraktären är det viktigt att du på förhand berättar för tolken hurdant ärende du vill sköta. Berätta också på förhand för tolken om du är på stället där tolkning behövs med din apparat för distanstolkning, till exempel i butiken, och du är tillsammans med en hörande person på samma ställe. Tolken kan bedöma om distanstolkning är en lämplig tolkningsmetod. Om ärendet är för komplicerat för distansservicen kan tolken be dig beställa tolkning.
Se distansservicens öppettider.
I början av ett telefonsamtal som tolkas ska du presentera dig och berätta att du ringer med hjälp av en tolk.
Distanstolkning förutsätter bra samarbete mellan kunden och tolken. Kommunicera lugnt och tydligt. Beakta också till exempel bakgrunden, belysningen och synligheten. Det är svårare att förstå dig, om du använder en mobil enhet och rör på dig samtidigt.
För att kunna anlita FPA:s distansservice behöver du en smarttelefon, pekplatta eller dator. Apparaten måste ha
Om du inte har en egen apparat, kan du få låna en apparat från FPA.
När du anlitar FPA:s distansservice för första gången, ska du vid behov göra de kamerainställningar som behövs. Om inställningarna inte är i ordning, kan du ändra dem via kugghjulsikonen på distansservicens webbsida. Om du ändrar inställningarna, bryts bildkontakten i distansservicen för några sekunder.
Om förbindelsen till FPA:s distansservice inte skapas kan du försöka med att tömma maskinens webbhistorik.
Om du inte lyckas lösa problemet själv, kan du skicka e-post till FPA:s tekniska kundsupport på adressen tekninentuki@kela.fi.