Tolktjänstens distansservice | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

Avbrott i MittFPA 1.2 kl. 7–15 Läs mer

Distansservice vid Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning 

 

Distansservicen som Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning tillhandahåller är avsedd för kunder som har rätt till tolktjänst för personer med funktionsnedsättning. Servicen är av jourkaraktär, dvs. vi tar emot tolkningsbeställningar och tolkar i vardagliga situationer. 

I distansservicen kan du sköta ärenden på finskt teckenspråk eller på talad finska eller svenska. 

Distansservicen kan endast användas när man har identifierat sig. 

Distansservice

Distansservicen betjänar på svenska, finska och finskt teckenspråk vardagar kl. 8–16. 

Logga in

Via distansservicen kan du sköta korta ärenden i samband med tolktjänsten utan tidsbokning. Du kan till exempel 

  • beställa tolk, lämna ytterligare upplysningar för en beställning eller annullera en beställning  
  • sköta ärenden i anslutning till studietolkning eller tilläggstimmar  
  • svara på begäran om tilläggsutredningar gällande tolktjänsten 
  • ge respons.  

Du kan även använda distansservicen för korta distanstolkningsuppdrag utan tidsbokning. För ett ärende har ungefär 15 minuter tid reserverats. 

 Distanstolkning lämpar sig för enkla vardagliga situationer. Hit hör till exempel  

  • att ringa till FPA:s kundservice 
  • att ringa till daghemmet eller skolan 
  • att boka tid till läkare 
  • korta bankärenden.  

Om du har fler ärenden att sköta lönar det sig att beställa en tolk.  

Distansservicen är inte avsedd för tolkning vid långa möten eller i komplicerade situationer. Sådana situationer är till exempel möten med många deltagare, krissituationer, terapisessioner eller rättsliga ärenden, såsom utredning av brott eller tvister tillsammans med polisen eller en advokat.

Det är viktigt att du på förhand berättar för tolken hurdant ärende du vill sköta. Berätta också för tolken om du befinner dig på stället där tolkningen behövs och du har din apparat för distanstolkning med dig eller om du är på samma plats som den hörande, till exempel i butiken eller hos en myndighet. Tolken kan bedöma om distanstolkning är en lämplig tolkningsmetod. Om ärendet är för komplicerat för distansservicen kan tolken be dig beställa tolkning. 

Öppettider och kontaktinformation för Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning och distansservicen. 

Så här använder du distansservicen

  1. Logga in i distansservicen. För att kunna logga in i distansservicen måste du identifiera dig, dvs. verifiera din identitet. Distansservicen använder sig av Suomi.fi-identifikation. Vid Suomi.fi-identifikation används personliga bankkoder eller mobilcertifikat.
  2. Man börjar använda distansservicen i chatten. Tryck på knappen Öppna chatten.  
  3. En FPA-sakkunnig ansluter sig till samtalet och öppnar en distansförbindelse. Om ingen sakkunnig är ledig, kan du vänta eller stänga förbindelsen och försöka på nytt senare.    
  4. Berätta ditt namn för tolken. Om du har en pekplatta från FPA ska du ange din personliga kod för distanstolkning för tolken (kom ihåg att koden är personlig och att du inte kan använda en annan persons kod).  
  5. Berätta för tolken vilken service du behöver. Vill du till exempel ringa till någon eller beställa tolkning? Berätta också om du befinner dig på stället där tolkningen behövs och du har din apparat för distanstolkning med dig eller om du är på samma plats som den hörande, till exempel i butiken eller hos en myndighet.  
  6. Om du vill ringa ska du uppge telefonnumret och till vem du tänker ringa. Berätta närmare för tolken vad ärendet gäller.  
  7. Berätta vem du är i början av det tolkade samtalet och nämn att du ringer med förmedling av en tolk.  
  8. Kommunicera lugnt och tydligt. Distanstolkning förutsätter bra samarbete mellan kunden och tolken. Beakta också till exempel bakgrunden, belysningen och synligheten. Det blir svårare att förstå dig, om du använder en mobil enhet och rör på dig samtidigt.  
  9. När kontakten avslutas ska du ännu trycka på knappen Logga ut. 

Utrustning och inställningar  

För att kunna anlita FPA:s distansservice behöver du en smarttelefon, pekplatta eller dator. Apparaten måste ha

  • mikrofon
  • högtalare eller hörlurar
  • videokamera
  • webbläsare, såsom Safari (iOS) eller Google Chrome (version 64 och nyare) 
  • tillräckligt snabb nätanslutning (minst 1 200 kbit/s).

Om du inte har en egen apparat, kan du få låna en apparat från FPA.

Kolla i videon nedan hur distansservicen fungerar:

Felsituationer

Om förbindelsen till FPA:s distansservice inte skapas kan du försöka med att tömma maskinens webbhistorik. 

Om du inte lyckas lösa problemet själv, kan du skicka e-post till FPA:s tekniska kundsupport på adressen tekninentuki@kela.fi.

Senast ändrad 27.1.2025