Kelan asiakkaiden tietoja on saattanut näkyä ulkopuolisille Aktia-pankin järjestelmähäiriön vuoksi – Kela on ollut yhteydessä asiakkaisiin | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Kelan asiakkaiden tietoja on saattanut näkyä ulkopuolisille Aktia-pankin järjestelmähäiriön vuoksi – Kela on ollut yhteydessä asiakkaisiin

Julkaistu 12.4.2023

Aktia-pankissa oli tammikuussa häiriö, jonka vuoksi myös joidenkin Kelan asiakkaiden tietoja saattoi näkyä ulkopuolisille tahoille. Häiriö koski noin 60:tä Kelan asiakasta, joiden henkilötiedoilla kirjauduttiin Kelan tai Kannan palveluun tiistaiaamuna 24.1. Kela on ottanut henkilökohtaisesti yhteyttä näihin asiakkaisiin.

Aktia-pankilla oli tiistaina 24.1.2023 klo 9–10 järjestelmähäiriö, joka vaikutti myös Kelan asiakkaisiin. Häiriön aikana joidenkin Aktian asiakkaiden tiedot saattoivat näkyä jollekin toiselle asiakkaalle, kun tämä kirjautui Aktian verkkopankkitunnuksilla viranomaispalveluun. Aktian pankkitunnuksilla on voinut kirjautua vahvan tunnistautumisen kautta myös Kelan ja Kannan palveluihin. Siksi Kela on ollut mukana selvittämässä, miten häiriö on vaikuttanut sen asiakkaisiin.

Selvityksessä on tullut esiin, että noin 60 Kelan asiakkaan tietoja on saattanut näkyä ulkopuoliselle henkilölle, kun asiakkaat ovat tunnistautuneet OmaKela- tai OmaKanta-asiointipalveluun tai Kelan yritys- tai yhteisöpalveluun. Kela on ollut henkilökohtaisesti yhteydessä näihin asiakkaisiin ja antanut heille ohjeet oman tilanteen selvittämiseksi. Aktia on ollut jo aiemmin yhteydessä kaikkiin henkilöihin, joita häiriö on koskenut.

Aktia on korjannut tietoturvaongelman, eikä siitä johtuvia virheellisiä kirjautumisia enää tapahdu.  Jos kuitenkin epäilee, että omia henkilötietoja on päätynyt vääriin käsiin, lisäohjeisiin voi tutustua esimerkiksi osoitteessa www.suomi.fi/oppaat/tietovuoto

– Ymmärrämme, että tilanne voi aiheuttaa asiakkaillemme huolta, ja olemme halunneet selvittää asian perusteellisesti. Kelan omissa sisäisissä selvityksissä ei ole toistaiseksi ilmennyt, että asiakkaidemme henkilötietoja olisi häiriön vuoksi käytetty väärin. Meille on kuitenkin ensisijaisen tärkeää varmistaa, että asiakkaidemme tiedot ovat turvassa, toteaa Kelan johtaja Nina Nissilä.

Kela on tehnyt tietosuojaloukkauksesta ilmoituksen tietosuojavaltuutetun toimistoon ja tekee yhteistyötä asian selvittämiseksi.

Sivu päivitetty 12.4.2023