Etäpalvelun kirjoitustulkkauskokeilu päättyy kesäkuun lopussa | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Etäpalvelun kirjoitustulkkauskokeilu päättyy kesäkuun lopussa

Julkaistu 26.6.2024

Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen tarjoama etäpalvelun kirjoitustulkkauskokeilu päättyy tämän kuun lopussa. Puoli vuotta kestänyt kokeilu on tarjonnut asiakkaille mahdollisuuden käyttää kirjoitustulkkausta etänä lyhyissä asioimistilanteissa.

Kirjoitustulkkausta käyttävät asiakkaat ovat voineet reilun puolen vuoden ajan saada palvelua ja lyhytkestoisia tulkkauksia etänä Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksesta. Kokeilu pohjautuu tekstipuhelinpalvelun tulevaisuutta käsitelleen työryhmän ehdotuksiin. Sosiaali- ja terveysministeriön vetämässä työryhmässä oli mukana asiakasjärjestöjä, Kela, liikenne- ja viestintäministeriö, oikeusministeriö ja valtiovarainministeriö.

Kokeilun tavoitteena oli tutkia, kuinka kirjoitustulkkaus toimii etäyhteyksien kautta ja soveltuuko se lyhytkestoiseen asioimistulkkaukseen etäpalvelussa. Myös sitä selvitettiin, voisiko etänä tapahtuva kirjoitustulkkaus tulevaisuudessa korvata nykyisen tekstipuhelupalvelun. Lisäksi Kela halusi edistää asiakkaidemme yhdenvertaisuutta tarjoamalla heille uudenlaisia kommunikaatiomahdollisuuksia.

Etäpalvelun kirjoitustulkkauskokeilu alkoi 7.11.2023 ja päättyy 30.6.2024.

Käyttäjämäärä jäi pieneksi

Vaikka palvelu oli saatavilla kolmena päivänä viikossa, käyttäjämäärät jäivät odotettua pienemmiksi. Reilun puolen vuoden aikana palvelua käytettiin alle sata kertaa.

– Käyttäjämäärän perusteella on haastavaa kattavasti arvioida, vastaisiko palvelu tällaisenaan käyttäjien tarvetta, sanoo Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen päällikkö Sari Paloposki. 

Alhainen käyttäjämäärä johtui osittain siitä, että viestimme kokeilusta ensisijaisesti nykyisille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Palvelusta voisivat hyötyä myös henkilöt, jotka eivät ole vielä hakeneet oikeutta vammaisten tulkkauspalveluun, mutta joille siitä olisi hyötyä.

Tekniikka haasteellista osalle asiakkaista

Lisäksi tekninen toimintaympäristö on haastanut jonkin verran käyttäjiä.

– Asiakkaille tarjottiin kokeilun aikana mahdollisimman paljon aikaa palvelun kokeilua ja käyttöä varten, mutta saattaa olla, että osa käyttäjistä tarvitsisi vielä enemmän teknistä ohjausta, Paloposki toteaa.

Vaikka kokeilu päättyy, arvioidaan saatuja kokemuksia ja palautetta tarkasti. Kela sai arvokasta tietoa tämän kaltaisen kokeilun käyttäjäryhmistä, heidän tavoittamisestaan ja palvelun teknisestä toimivuudesta.

Lue lisää

 

Sivu päivitetty 26.6.2024