Kela pyytää jatkossa toimeentulotuen ratkaisutyössä tarvittavat tiedot hyvinvointialueilta sähköisesti
Joulukuusta alkaen Kela pyytää hyvinvointialueiden sosiaalipalveluilta toimeentulotuen ratkaisutyössä tarvittavat tiedot sähköisesti etuustietopalvelu Kelmussa. Tavoitteena on sujuvoittaa Kelan ja hyvinvointialueiden välistä yhteistyötä sekä nopeuttaa asiakkaiden toimeentulotukihakemusten ratkaisemista.
Kela mahdollistaa 5.12.2024 etuustietopalvelu Kelmun uuden Käsittele tietopyyntöjä -toiminnon käyttöönoton kaikille hyvinvointialueille. Toiminnon avulla Kelan työntekijä voi lähettää hyvinvointialueen sosiaalipalveluille sähköisesti pyynnön tiedoista, joita Kela tarvitsee asiakkaan toimeentulotukihakemuksen ratkaisemisessa. Sosiaalipalveluiden työntekijä voi myös vastata tietopyyntöön etuustietopalvelu Kelmussa. Koska Kelan työntekijän ei tällöin tarvitse pyytää tietoja puhelimitse, asiakkaan toimeentulotukihakemuksen ratkaiseminen nopeutuu.
Yhteistyötä asiakkaiden parhaaksi
Etuustietopalvelu Kelmun Käsittele tietopyyntö -toimintoa on kehitetty sosiaalipalveluiden työntekijöiden ja Kelan työntekijöiden tarpeiden ja toiveiden pohjalta.
Toiminto on ollut kokeilukäytössä syksystä 2023 alkaen aluksi kolmella ja myöhemmin kuudella hyvinvointialueella. Palaute on ollut hyvää, ja hyvinvointialueet ovat kokeneet toiminnon käytön selkeäksi.
Kokeilussa huomattiin, että toiminnon käyttö vaatii hyvinvointialueilla järjestelyjä, sillä tietopyyntöön täytyy toimeentulotuen lyhyen käsittelyajan takia vastata 1–2 arkipäivässä. Kokeilussa mukana olleilla hyvinvointialueilla onnistuttiin vastaamaan tietopyyntöihin esimerkiksi keskittämällä niiden käsittely tietyille työntekijöille, jotka välittivät pyyntöjä tarvittaessa eteenpäin.
Kela ja hyvinvointialueet jatkavat palvelun kehittämistä, jotta asiakkaat saavat tarvitsemansa tuen entistä nopeammin ja sujuvammin.
Lue lisää
- Kelan etuustietopalvelu Kelmu
- Sosiaalipalveluiden työntekijä voi lähettää asiakkaansa asiakirjoja Kelaan etuustietopalvelu Kelmussa
- Kelan ja hyvinvointialueiden välistä tiedonvaihtoa parantava kokeilu alkaa lokakuussa 2023
- Yhä useampi sosiaalityöntekijä hyödyntää Kelmun uusia toimintoja: ”Onhan se helpottanut työtä ihan älyttömästi”(elamassa.fi)