Kelan etuustietopalvelu Kelmu
Etuustietopalvelu Kelmu
Etuustietopalvelu Kelmusta tarkistat kätevästi asiakkaan etuustiedot.
Kenelle etuustietopalvelu on tarkoitettu?
Kelan etuustietopalvelu Kelmu on tarkoitettu viranomaisille ja yhteistyökumppaneille, joilla on lain mukaan oikeus saada Kelan etuustietoja sähköisesti.
Kelmua käytetään esimerkiksi
- hyvinvointialueen sosiaalipalvelussa
- kuntien kotoutumispalvelussa
- vastaanottokeskuksessa.
Mitä etuustietopalvelu Kelmussa voi tehdä?
Etuustietopalvelu Kelmun käyttö ja toiminnot riippuvat käyttäjän organisaatiosta ja työtehtävästä.
Etuustietopalvelu Kelmusta voi esimerkiksi tarkistaa, mitä etuuksia asiakas saa ja milloin niitä maksetaan. Palvelussa on myös muita toimintoja, jotka näkyvät ja aktivoituvat käyttäjälle sen mukaan, mikä Suomi.fi-valtuus hänellä on. Lisäksi Kela välittää palvelussa listoja etuuksien saajista.
Suurin osa käyttäjistä hyödyntää Kelmun käyttöliittymää. Vastaavia tietoja voi saada organisaation käyttöön myös rajapinnan kautta. Lue lisää palvelun käyttöönotosta.
Mitä tietoja etuustietopalvelu Kelmussa on?
Etuustietopalvelu Kelmussa on muun muassa tietoja
- etuuksien vireillä olosta
- etuusratkaisusta
- maksuista
- vakuuttamistiedoista
- perintätiedoista
- lääkekatosta.
Tutustu ohjeisiin palvelun käyttäjälle. Ohjeet on järjestetty organisaation mukaan.
Häiriöt ja käyttökatkot
Mahdollisissa ongelmatilanteessa voit olla yhteydessä Kelan tekniseen tukeen, tekninentuki@kela.fi.
Korjaamme teknisiä ongelmia arkisin klo 8–17 välillä. Tiedotamme teknisistä ongelmista Kelmussa tai kela.fi-sivuilla.
Jos kirjautuminen Kelmuun ei onnistu, kyse voi olla häiriöstä Suomi.fi-tunnistautumisessa. Tunnistautumisen häiriöistä tiedotetaan Suomi.fi-palvelussa.
Ilmoitamme palvelun käyttökatkoista etukäteen. Käyttökatkoja on yleensä torstaiaamuisin klo 6–8 ja yksittäisinä viikonloppuina.
Lue lisää