Kelan chattirobotti vastaa nyt myös kuntoutusta koskeviin kysymyksiin
Chattirobotti Kela-Kelpo osaa nyt vastata myös Kelan kuntoutusta koskeviin kysymyksiin. Asiakas saa Kela-Kelpolta tietoa tarjolla olevista kuntoutusvaihtoehdoista, ja Kela-Kelpo antaa myös neuvoja hakemisen eri vaiheista ja hakemukseen tarvittavista liitteistä.
Kelan chattirobotti Kela-Kelpo neuvoo asiakkaita myös kuntoutukseen liittyvissä asioissa. Se kertoo muun muassa, mitä kuntoutus on, millaisia kuntoutusvaihtoehtoja on tarjolla, miten hakuprosessi etenee ja mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan. Se antaa myös tietoa hakemuksen käsittelyajoista ja hakemuksen etenemisen seuraamisesta sekä ohjaa asiakkaita käyttämään palveluntuottajahakua.
Kela-Kelpo vastaa kuntoutusta koskeviin kysymyksiin Kelan verkkosivuilla osoitteessa kela.fi/kuntoutus. Ruotsiksi asiakkaita neuvoo chattirobotti FPA-Folke osoitteessa fpa.fi/rehabilitering.
Kuntoutus on tärkeä ja laaja kokonaisuus, joka koskettaa suurta osaa Kelan asiakaskunnasta. Kuntoutukseen liittyvien tietojen opettaminen chattirobotille tukee asiakkaita, jotka asioivat mielellään itsenäisesti, suosivat verkkopalveluja ja haluavat asioida kirjoittamalla.
Joustava ja jatkuvasti kehittyvä palvelu
Kela-Kelpo palvelee asiakkaita monipuolisesti ja joustavasti ympäri vuorokauden. Se oppii jatkuvasti uutta asiakkaiden esittämien kysymysten pohjalta. Tämä varmistaa, että chattirobotin palvelu pysyy ajan tasalla, ja se kykenee reagoimaan nopeasti asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.
– Jos asiakkaan tilanne osoittautuu chattirobotille liian monimutkaiseksi, se osaa ohjata asiakkaan eteenpäin sopivaan palvelukanavaan, kuten OmaKelaan tai puhelinpalveluun. Näin asiakas saa aina tarvitsemansa avun, suunnittelija Antti Lankia kertoo.
Chattirobotin osaamisen laajentaminen kuntoutuspalveluihin on yksi askel eteenpäin. Tulevaisuudessa Kela-Kelpon tietämystä laajennetaan kattamaan myös muita terveysperusteisia etuuksia.
– Kela-Kelpon kehittäminen tukee Kelan tavoitetta tarjota asiakkaille ajankohtaisia ja saavutettavia palveluja kaikissa elämäntilanteissa, Antti Lankia kiteyttää.
Kela-Kelpo ja FPA-Folke ovat palvelleet asiakkaita vuodesta 2020 alkaen. Tänä aikana ne ovat vastanneet kysymyksiin perustoimeentulotuesta, perhe-etuuksista, asumistuesta, opiskelijan etuuksista ja sotilasavustuksesta. Vuonna 2024 asiakkaat kävivät chattirobottien kanssa yli 114 000 keskustelua.
Lisätietoja asiakkaille
Kokeile kuntoutuksen chattirobottia kela.fissä
Lue lisää Kela-Kelposta