Kelan erityispalvelu nykymuotoisena päättyy – näin voit tukea asiakasta Kela-asioissa | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Kelan erityispalvelu nykymuotoisena päättyy – näin voit tukea asiakasta Kela-asioissa

Julkaistu 3.12.2024

Kela tarjoaa kumppaneilleen monia asiointitapoja verkosta puhelimeen. Myös viranomaisten välinen tiedonvaihto helpottaa yhteisen asiakkaan auttamista. Kela kehittää palvelumalleja asiakkaan tarpeet huomioiden. Erityispalvelu nykymuotoisena päättyy, eikä palveluun oteta uusia asiakkaita 1.12.2024 alkaen.

Kelan tavoitteena on asiakaslähtöinen ja asiakkaan tarpeet huomioiva palvelu. Kehitämme palvelumalleja, jotka perustuvat asiakasymmärrykseen. Kelan tarjoama erityispalvelu korvataan jatkossa muilla palveluilla. Erityispalvelussa asiakas on saanut Kelasta oman yhteyshenkilön, jonka kanssa hän on voinut hoitaa Kela-asioita haastavan elämäntilanteen ajan.

Lähellä asiakkaita olevat kumppanit voivat tunnistaa asiakkaan tuen tarpeen ja auttaa löytämään sopivan asiointitavan Kela-asioiden hoitamiseen. Suurin osa Kelan asiakkaista pystyy hoitamaan asiansa omatoimisesti verkossa. Osa tarvitsee tueksi henkilökohtaista neuvontaa puhelimessa tai palvelupisteessä.

Kumppanina voit auttaa asiakastasi esimerkiksi varaamalla ajan Kelan puhelinpalveluun. Kun asiakas ohjataan suoraan hänen tilanteeseensa sopivaan palveluun, asiat hoituvat mahdollisimman helposti. Kela on mukana myös monialaisessa yhteistyössä alueellisesti ja paikallisesti tarpeen mukaan.

Monia Kela-asioita voi hoitaa myös verkossa kumppanien asiointipalveluissa. Tarvitset Suomi.fi-valtuudet ajanvaraukseen ja asiointipalveluiden käyttöön. Saat valtuudet omalta organisaatioltasi.

Viranomaislinja palvelee kumppaneita puhelimitse

Kelan viranomaislinja palvelee ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 235.

Viranomaislinjalla saat vastauksia kysymyksiin etuuksien perusteista, hakemismenettelystä, käsittelyvaiheesta, etuuden määrästä ja maksamisesta.

Kaikki kumppaneille tarkoitetut palvelunumerot ja muut yhteystiedot löydät verkkosivuiltamme.

Kumppanit voivat varata asiakkaalleen puhelinajan 

Voit varata asiakkaallesi Kelaan puhelinajan verkossa, jos asiakkaan elämäntilanne on monimutkainen tai selvitettäviä asioita on paljon. Kumppanina voit varata pidemmän ajan kuin asiakas itse. Varauksen yhteydessä voit myös ilmoittaa, jos asiakas tarvitsee tulkkausta. Lue, miten voit varata puhelinajan asiakkaallesi.

Chatissa yleisneuvontaa

Kumppanien chattipalvelu on auki kela.fin Kumppanit-sivustolla ma–pe klo 9–15. Chatissä saat yleisneuvontaa Kelan tuista ja palveluista. Chatissa ei voida tietosuojasyistä vastata yksittäistä asiakasta koskeviin kysymyksiin.

Etuustietopalvelu Kelmusta etuustiedot sähköisesti

Etuustietopalvelu Kelmusta voit tarkistaa tiedot esimerkiksi asiakkaasi etuuksista, maksuista ja lääkekatosta. Palvelua voivat käyttää ammattilaiset, joilla on lakiin perustuva oikeus saada tietoja Kelasta.  

Joulukuusta alkaen Kela pyytää hyvinvointialueiden sosiaalipalveluilta toimeentulotuen ratkaisutyössä tarvittavat tiedot sähköisesti Kelmussa. Tavoitteena on sujuvoittaa Kelan ja hyvinvointialueiden välistä yhteistyötä sekä nopeuttaa asiakkaiden toimeentulotukihakemusten ratkaisemista.

Jos sinulla on ongelmia Kelmuun kirjautumisessa tai tietojen näkymisessä, tarkista ensin, että sinulla on tarvittavat Suomi.fi-valtuudet.

Löydät kaikki kumppanien asiointipalveluiden kirjautumislinkit ja ohjeet koottuina sivultamme.

Lue lisää

Muista nämä asiat, jos tarvitset työssäsi tietoja asiakkaasi etuuksista – (elamassa.fi)
 

Sivu päivitetty 3.12.2024