Neuvontaa kumppaneille
Kelan asiantuntijat neuvovat kumppaneita puhelimitse ja chatissä.
Vuodenvaihteessa useimmat Kelan puhelinpalvelut kumppaneille ovat avoinna normaalisti, mutta palveluissa voi olla ruuhkaa.
Kelan asiantuntijat neuvovat kumppaneita puhelimitse ja chatissä.
Vuodenvaihteessa useimmat Kelan puhelinpalvelut kumppaneille ovat avoinna normaalisti, mutta palveluissa voi olla ruuhkaa.
Viranomaislinja palvelee ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 235020 692 235.
Viranomaislinjalla voit kysyä kysymyksiä, jotka koskevat etuuksien perusteita, hakemismenettelyä, asian käsittelyvaihetta tai etuuden määrää ja maksamista.
Etuuskohtaista neuvontaa saat soittamalla viranomaislinjalle ja valitsemalla
Jos kysyt yksittäisen asiakkaan tietoja, tarkista oikeutesi saada tiedot.
Jos olet kuntoutuksen palveluntuottaja, tarkista yhteystiedot seuraavilta sivuilta:
Puhelinpalvelu apteekeille ma–pe klo 9–16
Apteekit voivat olla yhteydessä oman alueensa palvelunumeroon esimerkiksi suorakorvausta tai perustoimeentulotuen lääkemaksusitoumusta koskevissa kysymyksissä.
Palvelemme maasta- ja maahanmuuttoon, kansainvälisiin eläkeasioihin tai muihin kansainvälisiin tilanteisiin liittyvissä kysymyksissä ma–pe klo 10–15 numerossa 020 634 0200020 634 0200.
Kelan asiantuntijalääkärit vastaavat lääkäreiden kysymyksiin ma–pe klo 12–15 numerossa 020 371 015020 371 015.
Lääkärilinja on suljettu
Lääkärilinjalta saa yleistä neuvontaa esimerkiksi
Lääkärilinjan kautta ei ole mahdollista saada asiakkaan henkilökohtaisia tietoja tai tarkistaa esimerkiksi hakemuksen käsittelyn tilannetta. Jos tarvitset yksittäisen asiakkaan tietoja, soita viranomaislinjalle.
Lääkärilinjalla ei myöskään vastata kysymyksiin, jotka liittyvät työterveyshuollon korvauksiin. Katso työterveyshuollon neuvonnan yhteystiedot Työnantajat-osiosta.
Perintäasioissa saat neuvontaa ma–pe klo 10–15 numerosta 020 634 4942020 634 4942.
Voit lähettää perintäkeskukseen liitteitä ja saada neuvontaa suojatulla sähköpostiyhteydellä.
Julkisen terveydenhuollon tiedusteluihin vastataan ma–pe klo 9–15 numerossa 020 635 1808020 635 1808.
Voit kysyä numerosta seuraavista aiheista:
Toimeentulotuen palvelunumerot sosiaalitoimelle ja palveluntuottajille ma–pe klo 9–12. Kiireellisissä asiakastilanteissa palvelua saa klo 9–16.
Puhelun alussa kuuluu nauhoite. Jos asiasi on kiireellinen, valitse numerovalikoista vaihtoehto 2.
Chatti on avoinna ma–pe klo 9–15. Chatti-ikkuna näkyy sivun alalaidassa, kun palvelu on auki.
Chatissä viranomaista tai palveluntuottajaa neuvotaan yleisellä tasolla. Siellä ei vastata yksittäistä asiakasta koskeviin kysymyksiin. Älä kirjoita chattiin asiakkaan henkilötietoja.
Kumppanit voivat pyytää Kelalta luentoa tai koulutusta etuuksista ja palveluista. Ilmoitathan pyynnössäsi seuraavat tiedot, jotta voimme arvioida Kelan mahdollisuudet osallistua tilaisuuteen:
Lähetä luento- ja koulutuspyynnöt osoitteeseen esittelypyynnot@kela.fi. Vastaamme sähköposteihin 1–2 viikon kuluessa.
Järjestämme vuosittain useita ammattilaisille suunnattuja verkkoseminaareja ja koulutuksia Kelan etuuksista ja palveluista. Tutustu myös koulutusten tallenteisiin.
Lue vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin koskien Ukrainan sotaa ja Kelan etuuksia.
Lue vastauksiaPäivitettyjen esitteiden alkuun on lisätty sanasto suomeksi ja ruotsiksi, jotta Suomeen muuttaneet voivat paremmin ymmärtää sosiaaliturvan käsitteitä ja kotoutua helpommin.
Tutustu uusiin esitteisiin