Palvelunumerot ja muut yhteystiedot
Viranomaislinja palvelee ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 235020 692 235.
Viranomaislinjalla voit kysyä kysymyksiä, jotka koskevat etuuksien perusteita, hakemismenettelyä, asian käsittelyvaihetta tai etuuden määrää ja maksamista.
Etuuskohtaista neuvontaa saat soittamalla viranomaislinjalle ja valitsemalla
- numeron 1, kun haluat tietoa toimeentulotuesta
- numeron 2, kun haluat tietoa kuntoutuksesta tai vammaistuesta
- numeron 3, kun haluat tietoa työttömyysturvasta, yleisestä asumistuesta tai asevelvollisten tuista
- numeron 4, kun haluat tietoa sairastamisen tuista, eläkkeistä tai eläkkeensaajan asumistuesta
- numeron 5, kun haluat tietoa lapsiperheiden tai opiskelijoiden tuista.
Jos kysyt yksittäisen asiakkaan tietoja, tarkista oikeutesi saada tiedot.
Jos olet kuntoutuksen palveluntuottaja, tarkista yhteystiedot seuraavilta sivuilta:
Puhelinpalvelu apteekeille ma–pe klo 9–16
Apteekit voivat olla yhteydessä oman alueensa palvelunumeroon esimerkiksi suorakorvausta tai perustoimeentulotuen lääkemaksusitoumusta koskevissa kysymyksissä.
- Eteläinen alue 020 634 4581020 634 4581
- Itäinen alue 020 634 4582020 634 4582
- Keskinen alue 020 634 4584020 634 4584
- Läntinen alue 020 634 4585020 634 4585
- Pohjoinen alue 020 634 4583020 634 4583
Palvelemme maasta- ja maahanmuuttoon, kansainvälisiin eläkeasioihin tai muihin kansainvälisiin tilanteisiin liittyvissä kysymyksissä ma–pe klo 10–15 numerossa 020 634 0200020 634 0200.
Kelan asiantuntijalääkärit vastaavat lääkäreiden kysymyksiin ma–pe klo 12–15 numerossa 020 371 015020 371 015.
Lääkärilinjalta saa yleistä neuvontaa esimerkiksi
- sairauden perusteella maksettavista etuuksista
- vaativasta lääkinnällisestä kuntoutuksesta
- lääkkeiden korvaamisesta
- lääkärinlausunnon kirjoittamisesta.
Lääkärilinjan kautta ei ole mahdollista saada asiakkaan henkilökohtaisia tietoja tai tarkistaa esimerkiksi hakemuksen käsittelyn tilannetta. Jos tarvitset yksittäisen asiakkaan tietoja, soita viranomaislinjalle.
Lääkärilinjalla ei myöskään vastata kysymyksiin, jotka liittyvät työterveyshuollon korvauksiin. Katso työterveyshuollon neuvonnan yhteystiedot Työnantajat-osiosta.
Perintäasioissa saat neuvontaa ma–pe klo 10–15 numerosta 020 634 4942020 634 4942.
Voit lähettää perintäkeskukseen liitteitä ja saada neuvontaa suojatulla sähköpostiyhteydellä.
Julkisen terveydenhuollon tiedusteluihin vastataan ma–pe klo 9–15 numerossa 020 635 1808020 635 1808.
Voit kysyä numerosta seuraavista aiheista:
- valtion korvaus
- hoito-oikeus
- hoitoon hakeutumisen ennakkolupaprosessi
- pohjoismaisten sairaalasiirtojen ambulanssilennot
- valtioiden välinen sairaanhoitokustannusten laskutus.
Toimeentulotuen palvelunumerot sosiaalitoimelle ja palveluntuottajille ma–pe klo 9–12. Kiireellisissä asiakastilanteissa palvelua saa klo 9–16.
Puhelun alussa kuuluu nauhoite. Jos asiasi on kiireellinen, valitse numerovalikoista vaihtoehto 2.
- Eteläinen alue 020 634 4591020 634 4591
- Itäinen alue 020 634 4592020 634 4592
- Keskinen alue 020 634 4594020 634 4594
- Läntinen alue 020 634 4595020 634 4595
- Pohjoinen alue 020 634 4593020 634 4593
Kumppanien chatti
Chattipalvelu kumppaneille päättyy 28.2.2025
Kehitämme parhaillaan palveluitamme, ja chattipalvelu päättyy toistaiseksi. Asiantuntijamme neuvovat kumppaneita edelleen puhelimitse ja kiireettömissä asioissa suojatulla sähköpostilla. Monia Kela-asioita voi hoitaa myös verkossa kumppanien asiointipalveluissa.
Lue lisää: Kelan chattipalvelu kumppaneille ja työnantajille päättyy
Luento- ja koulutuspyynnöt
Kumppanit voivat pyytää Kelalta luentoa tai koulutusta etuuksista ja palveluista. Ilmoitathan pyynnössäsi seuraavat tiedot, jotta voimme arvioida Kelan mahdollisuudet osallistua tilaisuuteen:
- Missä ja milloin tilaisuus pidetään?
- Järjestetäänkö tilaisuus etäyhteyden välityksellä vai paikan päällä?
- Millainen esitystila on, ja millaista tekniikkaa on käytettävissä?
- Mikä on tilaisuuden kohderyhmä, ja kuinka paljon osallistujia tilaisuudessa on arvion mukaan?
- Miten tilaisuutta on tarkoitus markkinoida?
- Mihin tarpeeseen esityksellä pyritään vastaamaan?
Lähetä luento- ja koulutuspyynnöt osoitteeseen esittelypyynnot@kela.fi. Vastaamme sähköposteihin 1–2 viikon kuluessa.
Järjestämme vuosittain useita ammattilaisille suunnattuja verkkoseminaareja ja koulutuksia Kelan etuuksista ja palveluista.
Tutustu tuleviin koulutuksiin.
Tutustu myös koulutusten tallenteisiin.
Ajankohtaista
Ukrainan sodan vaikutukset
Lue vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin koskien Ukrainan sotaa ja Kelan etuuksia.
Lue vastauksiaUudet etuusesitteet englanniksi nyt tilattavissa
Päivitettyjen esitteiden alkuun on lisätty sanasto suomeksi ja ruotsiksi, jotta Suomeen muuttaneet voivat paremmin ymmärtää sosiaaliturvan käsitteitä ja kotoutua helpommin.
Tutustu uusiin esitteisiin