Perintäkeskus | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Perintäkeskus

Kelan perintäkeskus palvelee asiakkaita seuraavissa asioissa:

  • tukien perintä
  • elatusapuvelan perintä
  • opintolainojen takaussaatavien perintä
  • korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksun perintä.

Perintäkeskuksessa käsitellään myös elatusapuvelan maksuvapautushakemukset ja opintolainojen takaussaatavien maksuvapautushakemukset.

Asioi perintäkeskuksen kanssa, jos olet saanut sieltä postia tai jos haluat neuvotella maksusuunnitelmasta tai kysyä perintäasioista.

OmaKela

OmaKelasta voit tarkistaa perittävän velan määrän, eräpäivän ja maksutiedon.

Voit myös lähettää OmaKelassa perintäasioihisi liittyvän viestin, maksusuunnitelmaehdotuksen tai muita asiakirjoja. Viestit käsitellään perintäkeskuksessa ja niihin vastataan OmaKelassa.

Lue tarkemmat ohjeet perintäasioiden hoitamiseen OmaKelassa.

Puhelinpalvelu

Ma–pe klo 10–15  020 634 4940 (henkilöasiakkaat)

Ma–pe klo 10–15 020 634 4942 (viranomaislinja yhteistyökumppaneille)

Posti ja faksi

Asiakaspostin osoite: Kelan Perintäkeskus, Kela, PL 31, 00056 KELA

Faksi 020 634 1599

Asiointi ulkomailla asuville

Voit lähettää perintäasioihisi liittyvän viestin, maksusuunnitelmaehdotuksen tai muita asiakirjoja OmaKelassa. OmaKelaan kirjaudutaan suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Palvelu toimii suomeksi ja ruotsiksi.

Jos olet jonkin muun EU-maan kuin Suomen kansalainen ja sinulla ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia, voit ottaa yhteyttä Kelaan asiointisivulla, jonne kirjaudutaan käyttämällä eIDAS-tunnistautumista. Voit käyttää tunnistautumisessa oman maasi tunnistusvälineitä. 

Lue ohjeet, miten EU-kansalainen voi tunnistautua ja asioida verkossa.

Jos asut ulkomailla ja sinulla ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta etkä voi käyttää eIDAS-tunnistautumista, voit olla yhteydessä Kelan perintäkeskukseen suojatun sähköpostin kautta.

Sähköposti

Perintäkeskus tarjoaa sähköpostiasiointia vain ulkomailla asuville asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.

Jos asut ulkomailla, etkä pysty käyttämään asiointipalvelua, koska sinulla ei ole käytössä verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit lähettää perintäkeskukseen suojattua sähköpostia.

Jos asiasi koskee

  • tukien ja opintolainojen takaussaatavien perintää, lähetä sähköposti osoitteeseen ulkomaanperinta@kela.fi
  • elatusapuvelan ulkomaan perintää, lähetä sähköposti osoitteeseen maintenance@kela.fi
  • EU-asetuksen 883/2004 mukaista perintää, lähetä sähköposti osoitteeseen ulkomaanperinta@kela.fi
  • korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksua, lähetä sähköposti osoitteeseen ulkomaanperinta@kela.fi.

Suojatun sähköpostin lähettäminen

  • Avaa suojattu sähköposti.
  • Kirjaa oma sähköpostiosoitteesi Lähettäjä-kenttään.
  • Saat tämän jälkeen omaan sähköpostiisi linkin, jonka kautta voit lähettää perintäkeskukseen suojattua sähköpostia. Kerran luotu linkki on voimassa 30 päivää.
  • Älä kirjoita Aihe-kenttään nimeäsi tai muita henkilötietojasi.

Yhteistyökumppani voi lähettää perintäkeskukseen suojattua sähköpostia. Kun käytät suojattua sähköpostia, vastaat siitä, että

  • sähköposti todella on suojattu
  • otsikkokentässä ei ole asiakkaan nimeä tai muita henkilötietoja
  • liitteet ovat luettavia.

Sähköpostiosoitteemme ovat

  • perintäasioissa perintakeskus@kela.fi ja
  • velkajärjestelyasioissa velkajarjestelyt@kela.fi.

Suojattu sähköposti Suomi.fi-tunnisteella

Suojattu sähköposti ilman Suomi.fi-tunnistetta

  • Avaa suojattu sähköposti.
  • Kirjaa oma sähköpostiosoitteesi Lähettäjä-kenttään.
  • Saat tämän jälkeen omaan sähköpostiisi linkin, jonka kautta voit lähettää perintäkeskukseen suojattua sähköpostia. Kerran luotu linkki on voimassa 30 päivää.

Lue lisää

Sivu päivitetty 12.7.2024