Jätä soittopyyntö | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Ajanvarausjärjestelmässä käyttökatko 13.3. klo 6–8 Lue lisää

Jätä soittopyyntö

Voit jättää soittopyynnön puhelinpalveluun OmaKelassa. Soittopyyntöjä on tarjolla rajattu määrä. Jos järjestelmässä ei ole vapaita aikoja, voit soittaa puhelinpalveluumme.

Soittopyynnön voi jättää kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle. Asiantuntijamme soittaa sinulle puolen tunnin kuluessa valitsemastasi ajasta.

Kelan ajanvaraus muuttui – jätä soittopyyntö kätevästi OmaKelassa

Aiemmin puhelinpalveluun varattiin aika ajanvarausjärjestelmän kautta. Voit edelleen tarkistaa tai perua ajanvarauksen ajanvarausjärjestelmässä, jos Kela tai Kelan kumppani on varannut sinulle ajan. Et kuitenkaan voi enää itse varata aikaa ajanvarausjärjestelmässä.

Voit jättää soittopyynnön OmaKelassa puhelinpalveluumme.

Näin jätät soittopyynnön OmaKelassa

  1. Kirjaudu OmaKelaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Valitse Jätä soittopyyntö. Löydät sen OmaKelan alalaidasta kohdasta Apua asiointiin.
  3. Anna puhelinnumerosi ja valitse asiointikieli. Voit valita asiointikieleksi suomen, ruotsin tai englannin. 
  4. Valitse soittopyynnön aihe ja soittoaika. Lähetä tiedot.
  5. Ota varaamasi aika itsellesi ylös. Et saa soittoajasta erillistä muistutusta.
  6. Kirjaudu ulos OmaKelasta.

Soittopyyntöä ei voi muuttaa eikä perua. OmaKelasta ei voi myöskään tarkistaa soittopyynnön ajankohtaa. Ota varaamasi aika itsellesi ylös.

Jos jätät soittopyynnön OmaKelassa, asiantuntijamme soittaa sinulle yhden kerran. Jos emme tavoita sinua, saat Kelasta tekstiviestin, jossa sinua pyydetään soittamaan uudelleen Kelan puhelinpalveluun.

Kun soitamme Kelasta asiakkaille, puhelut tulevat yleensä numerosta 020 692 219 tai 020 634 1611. Puhelu on sinulle maksuton. 

Jätä soittopyyntö

Kirjaudu OmaKelaan

Onko sinulle varattu aika puhelinpalveluun tai palvelupisteelle?

Voit tarkistaa ajanvarausjärjestelmässä Kelan tai Kelan kumppanin sinulle varaaman ajan puhelinpalveluun tai palvelupisteeseen. Ajanvarausjärjestelmässä voit myös perua sinulle varatun ajan.

Jos sinulle on varattu puhelinaika, asiantuntijamme soittaa sinulle sovittuna ajankohtana numerosta 020 692 219 tai 020 634 1611. Ota etukäteen esille kaikki asiakirjat, jotka liittyvät asiaasi. Tällaisia voivat olla esimerkiksi palkkakuitti tai lääkärintodistus. Puhelu on sinulle maksuton.

  1. Kirjaudu ajanvarausjärjestelmään pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Valitse etusivulta Tarkastele varauksia.
  3. Valitse ajanvaraus, jonka haluat tarkistaa tai perua. Paina rivin lopusta Tarkastele tai Peru varaus.
  4. Jos haluat perua ajanvarauksen, valitse sen kohdalla Peru varaus. Valitse tämän jälkeen peruutuksen syy ja vahvista peruutus.
  5. Kun olet valmis, kirjaudu ulos järjestelmästä.

Ajanvarausjärjestelmässä et voi itse varata aikaa Kelan palveluihin. Ajanvaraus tehdään Kelan puhelinpalvelussa tai palvelupisteellä. Myös Kelan kumppanit voivat varata sinulle ajan Kelan puhelinpalveluun.

Voit tarkistaa tai perua varatun ajan toisen henkilön puolesta, jos hän on antanut sinulle Suomi.fi-valtuuden, jonka nimi on Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen. Huoltaja voi tarkistaa tai perua alaikäiselle lapselle varatun ajan ilman erillistä valtuutusta. Myös yksityinen edunvalvoja ja edunvalvontavaltuutettu voi tarkistaa tai perua ajan valtuuttajan puolesta, kun valtuutus on vahvistettu Digi- ja väestötietovirastossa (DVV). Lue lisää Kela-asioiden hoitamisesta toisen puolesta.

Kun haluat tarkistaa tai perua ajan toisen henkilön puolesta, kirjaudu ajanvarausjärjestelmään ensin omilla tunnuksillasi. Valitse etusivulta Asioi toisen henkilön puolesta. Valitse henkilö, jonka puolesta asioit.

Kelan ajanvarausjärjestelmässä on myös mahdollista tarkastella aiemmin tehtyjen ajanvarausten sisältöjä toisen puolesta. 

 

Sivu päivitetty 10.3.2025