Kelan kumppaneille on tarjolla neuvontaa kesälläkin – kesälomat voivat kuitenkin vaikuttaa palvelun saatavuuteen | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Kelan kumppaneille on tarjolla neuvontaa kesälläkin – kesälomat voivat kuitenkin vaikuttaa palvelun saatavuuteen

Julkaistu 13.6.2024

Kelan viranomaislinja ja yhteistyökumppaneiden chatti ovat kesällä avoinna normaalisti, mutta kesälomat voivat vaikuttaa neuvontapalvelun saatavuuteen. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi.

Kelan viranomaislinja on kesällä auki normaalisti. Myös muut palvelunumerot kumppaneille ovat avoinna kesällä. Lisäksi yhteistyökumppanit voivat ottaa yhteyttä suojatulla sähköpostilla ja saada yleistä neuvontaa chatissä.

Kesälomien aikana palveluiden saatavuudessa voi kuitenkin olla vaihtelua ja ne voivat ruuhkautua. Aiempina vuosina ruuhkaa on ollut myös juhannusviikolla, kun moni kumppani on halunnut hoitaa asiat kuntoon ennen omaa kesälomaa. Puhelinpalvelussa aamun ensimmäiset tunnit ovat yleensä rauhallisia myös kesällä. Neuvontaa saa myös suojatulla sähköpostilla.

Kelan neuvonta yhteistyökumppaneille kesällä 2024

  • Viranomaislinja palvelee ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 235.
  • Yhteistyökumppaneiden chatti on avoinna ma–pe klo 9–15. Chatissä saa vastauksia yleisellä tasolla oleviin kysymyksiin.
  • Neuvontaa saa myös suojatulla sähköpostilla osoitteessa kumppanit.neuvonta@kela.fi. Vastaamme sähköposteihin noin kahden päivän sisällä.
  • Juhannusaattona pe 21.6.2024 palvelut ovat kiinni.

Tarkista kaikki kumppaneiden palvelunumerot ja palvelujen aukioloajat kela.fistä.

Kelan palvelupisteiden aukioloajoissa on muutoksia kesällä

Henkilöasiakkaiden kannattaa kesälläkin hoitaa Kela-asiat OmaKelassa tai soittamalla puhelinpalveluun. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi.

Jos asiakkaasi tarvitsevat Kela-asioissa neuvontaa, voit

  • varata asiakkaallesi ajan Kelan puhelinpalveluun
  • ohjata asiakkaasi Kelan palvelupisteeseen
  • ohjata asiakkaasi kunnan asiointipisteeseen tai muuhun toimipisteeseen, jossa on Kelan etäpalvelu.

Kun varaat asiakkaalle puhelinajan, Kelan asiantuntija soittaa hänelle sovittuna ajankohtana eikä puhelu maksa mitään. Jos asiakas tarvitsee tulkkausta, varaa hänelle puhelinaika, johon sisältyy tulkkaus.

Tutustu ohjeeseen ja varaa puhelinaika asiakkaallesi.

Kelan palvelupisteiden ja kuntien asiointipisteiden ajantasaiset aukioloajat kannattaa tarkistaa osoitteesta www.kela.fi/palvelupisteet. Voit myös katsoa erillisen listauksen Kelan palvelupisteiden aukioloajoista kesällä 2024 (pdf)

Etäpalvelussa asiakas saa tietokoneella kuva- ja ääniyhteyden Kelan asiantuntijaan. Etäpalvelu vastaa palvelua Kelan omassa palvelupisteessä.

Paperiposti kannattaa kesälläkin lähettää Kelaan osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA.

Lue lisää

Kelan asiakaspalvelu kumppaneille

Kesä tuo muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin

Sivu päivitetty 13.6.2024