Kelan puhelinpalveluun voi tunnistautua tai jättää soittopyynnön OmaKelassa
OmaKelassa voi soittaa tunnistautuneena Kelan puhelinpalveluun tai jättää soittopyynnön. Puhelinpalveluun voi jatkossakin soittaa ilman tunnistautumista, mutta etukäteen tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointia. OmaKelassa on myös koekäytössä chatti, jossa voi kysyä neuvoa asiakaspalvelusta.
Kelan puhelinpalveluun voi nyt tunnistautua etukäteen OmaKelan kautta. Tunnistautuminen nopeuttaa asiointia, kun Kelan asiantuntija näkee asiakastiedot heti vastatessaan puheluun. Kelaan voi soittaa myös ilman tunnistautumista, jolloin asiakas tunnistetaan puhelussa muulla tavoin.
Puhelinpalveluun tunnistaudutaan tilaamalla kertakäyttöinen koodi OmaKelassa. Jos asiakas on kirjautunut älypuhelimella, palvelunumeroon voi soittaa suoraan OmaKelassa olevista numerolinkeistä, jolloin koodia ei tarvitse näppäillä erikseen. Vaihtoehtoisesti asiakas voi soittaa Kelan palvelunumeroon ja näppäillä OmaKelasta saamansa koodin puhelussa saamiensa ohjeiden mukaan.
– Suurin osa asiakkaistamme haluaa hoitaa Kela-asiat itsenäisesti OmaKelassa. Jatkossa OmaKelassa asioidessa voi myös tunnistautua ja soittaa puhelinpalveluumme, jos on esimerkiksi kysyttävää päätöksestä tai laajemmin eri tuista, kertoo palvelujohtaja Antti Jussila Kelasta.
Vuonna 2024 Kelan puhelinpalvelussa vastattiin 2,2 miljoonaa puheluun. OmaKelassa asioitiin viime vuonna yli 43 miljoonaa kertaa, ja 83 % hakemuksista tehtiin verkossa.
Puhelinpalveluun voi jättää soittopyynnön
OmaKelassa voi jättää soittopyynnön suomen-, ruotsin- tai englanninkieliseen puhelinpalveluun. Soittopyynnön voi jättää kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle. Kelan asiantuntija soittaa asiakkaalle puolen tunnin kuluessa valitusta ajasta.
Aiemmin asiakas on voinut varata ajan Kelan puhelinpalveluun erillisestä ajanvarausjärjestelmästä, mutta nyt soittopyynnön voi jättää OmaKelan kautta.
– OmaKelan Apua asiointiin -kohdasta löytyy eri tapoja olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Asiakas voi myös jättää soittopyynnön ja asioida haluamanaan ajankohtana. Puhelinpalvelussa voimme hoitaa kaikki asiakkaan Kela-asiat useimmiten kerralla kuntoon, Jussila sanoo.
Kelan kumppanit esimerkiksi työllisyyspalveluista tai hyvinvointialueilta voivat edelleen varata asiakkaalle tarvittaessa ajan Kelan puhelinpalveluun.
Asiakaspalvelumme neuvoo myös chatissä
OmaKelassa on koekäytössä chatti, jossa asioidaan tunnistautuneena. Chatissä voi kysyä neuvoa Kelan asiantuntijalta OmaKelassa asiointiin.
Asiakaspalvelumme neuvoo chatissä arkisin klo 12–15.30. Kokeilun aikana palvelua tarjotaan vain suomeksi. Keräämme asiakkailta palautetta palvelun kehittämiseksi.
Neuvoa Kela-asioihin voi kysyä myös chattirobotilta, joka palvelee kela.fi-sivuilla kaikkina vuorokauden aikoina. Chattirobotilta saa nopeasti ja helposti apua tukien hakemisen kaikissa vaiheissa suomeksi ja ruotsiksi. Chattirobotti avustaa myös OmaKelassa vanhempainpäivärahaa tai toimeentulotukea hakevia.
Lue lisää
Soita Kelaan
Jätä soittopyyntö
Kumppanit voivat varata Kelaan puhelinajan asiakkaalle