En del av de brev som sänds från FPA försenas på grund av utskriftsfel
Det förekommer problem med att skriva ut FPA:s brev och beslut. Det här fördröjer brevposten från FPA. Störningen påverkar inte överföringen av betalningar till kundernas konton, dvs. förmånerna betalas i tid till kunderna. Kunderna får alltid information om sina förmånsbeslut också i MittFPA.
För tillfället förekommer det problem med att skriva ut FPA:s brev och beslut. Det här fördröjer brevposten till kunderna. Störningen påverkar inte FPA:s utbetalningar till kundernas konton. Kunderna kan läsa sina förmånsbeslut också i e-tjänsten MittFPA. Där syns besluten som vanligt.
Störningen gäller FPA:s centraliserade utskriftstjänst och arbetet med att korrigera störningen pågår. Vi försöker lösa problemet så snart som möjligt.
Det går att sköta nästan alla FPA-ärenden i MittFPA eller per telefon. Kunder som inte har möjlighet att använda e-tjänsten kan ringa FPA:s servicenummer för att kontrollera uppgifter om till exempel beslut och eventuella tilläggsutredningar. Om kunden får en begäran om tilläggsutredning per brev och brevet kommer fram för sent, kan kunden be FPA om tilläggstid för att lämna in tilläggsutredningarna eller svara på hörandet.
FPA kommer också att såvitt möjligt kontakta de kunder som berörs av störningen och som ska lämna in ytterligare utredningar, antingen per telefon eller via MittFPA.
Vi beklagar det besvär som utskriftsproblemet orsakar våra kunder. Vi kommer att informera mer om situationen måndagen den 30 december.
Närmare information för kunder
Webbadressen till MittFPA är www.fpa.fi/mittfpa. Du loggar in i tjänsten med nätbankskoder eller med mobilcertifikat.
Telefonnumren till FPA hittar du på adressen www.fpa.fi/ring-fpa.