FPA kan lämna ut uppgifter om integrationskunder endast i vissa situationer
Integrationslagen ger FPA rätt att lämna ut uppgifter om en kund till anställda inom kommunen och arbetskraftsmyndigheten endast om en anställd inom välfärdsområdet deltar i bedömningen av kundens kompetens och behov av integrationstjänster samt i utarbetandet av en integrationsplan. Kunden kan också själv ge tillstånd till att information utbyts mellan myndigheterna.
Den ändring av integrationslagen som trädde i kraft vid ingången av 2025 innehåller närmare bestämmelser om i vilka situationer kommuner, välfärdsområden och arbetskraftsmyndigheter har rätt att få uppgifter om integrationskunder. FPA kan lämna ut uppgifter om en kund till anställda inom kommunen och arbetskraftsmyndigheten endast om välfärdsområdet har ombetts delta i bedömningen av kundens kompetens och behov av integrationstjänster samt i utarbetandet av en integrationsplan. I dessa fall har välfärdsområdet också rätt till information enligt integrationslagen. Uppgifter kan inte fås för uppföljning och revidering av integrationsplanen.
En integrationskund kan ge sitt samtycke till informationsutbyte mellan myndigheter
En kund kan ge sitt samtycke till att FPA lämnar ut uppgifter till en anställd inom integrationstjänsterna. Samtycket kan ges antingen muntligt eller skriftligt. Ett muntligt samtycke gäller alltid endast ett ärende åt gången och det ska ges under servicesituationen.
Skriftligt samtycke till utlämnande av uppgifter kan ges med blanketten Samtycke till utbyte och behandling av personuppgifter Y 100r (pdf).
Läs också: Vad ska du berätta för kunden när du ber hen ge sitt samtycke?
Läs mer: Boka tid för din kund