FPA förmedlar uppgifter om mottagare av hemvårdsstöd som har bott i Finland i mindre än tre år till kommunerna från och med 1 februari i och med reformen av integrationslagen | FPAGå till innehållet
Meddelande

FPA förmedlar uppgifter om mottagare av hemvårdsstöd som har bott i Finland i mindre än tre år till kommunerna från och med 1 februari i och med reformen av integrationslagen

Publicerad 20.1.2025

FPA kombinerar uppgifter om uppehållstillstånd från Migrationsverket med uppgifter om mottagare av hemvårdsstöd från och med 1.2.2025. FPA förmedlar uppgifter om mottagare av hemvårdsstöd som har bott i Finland i mindre än tre år till kommunerna via förmånsdatatjänsten Kelmu. FPA:s nya uppgift grundar sig på reformen av integrationslagen.

I och med reformen av integrationslagen har anställda inom kommunernas integrationstjänster från och med 1.2.2025 rätt att se en förteckning över de i kommunen bosatta mottagare av hemvårdsstöd som kan omfattas av integrationstjänsterna eller som kan få rätt till integrationstjänster.

En gång i månaden plockar FPA i en förteckning ut de mottagare av hemvårdsstöd vars första uppehållstillstånd har varit i kraft kortare tid än tre år. Förteckningen inkluderar också medborgare i EU- och EES-länderna och deras familjemedlemmar.

De anställda inom kommunernas integrationstjänster kan se förteckningarna via förmånsdatatjänsten Kelmu från och med 1.2.2025. Förteckningarna kan ses 24 månader efter att uppgifterna plockats ut. För att kunna se uppgifterna behöver de anställda Suomi.fi-fullmakten Granskning av uppgifter om klienter inom integrationstjänsterna.

Suomi.fi-fullmakt: Granskning av uppgifter om klienter inom integrationstjänsterna

  • Den här fullmakten är redan i bruk och ger kommunen tillgång till uppgifter om personer som flyttat till Finland till vilka grundläggande utkomststöd har betalats för minst två månader.
  • Från och med februari kan man med fullmakten också se uppgifter om personer som flyttat till Finland och som får hemvårdsstöd. 
  • Ändringen i fullmaktens innehåll kräver inga åtgärder, om kommunen redan tidigare har ansökt om fullmaktsrätt hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för denna fullmakt. Om kommunen inte har ansökt om fullmaktsrätt, ska kommunen ansöka om rätten hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och sedan ge fullmakt till de anställda som behöver den i sitt arbete.
  • En anställd kan med denna fullmakt från och med februari se två användningsändamål i Kelmu, dvs. ’Kotoutumispalvelut’ (integrationstjänster) och ’Kotoutumispalvelut/Kotihoidon tuki’ (integrationstjänster/stöd för hemvård av barn). Det är möjligt att det visas även andra användningsändamål, om den anställda har beviljats andra fullmakter också.

Läs mer

 

Senast ändrad 20.1.2025