FPA:s särskilda service upphör i sin nuvarande form – så här kan du hjälpa kunden att sköta sina FPA-ärenden | FPAGå till innehållet
Meddelande

FPA:s särskilda service upphör i sin nuvarande form – så här kan du hjälpa kunden att sköta sina FPA-ärenden

Publicerad 3.12.2024

FPA erbjuder sina samarbetspartner många sätt att sköta ärenden, från webben till telefonen. Även utbyte av information mellan myndigheterna gör det lättare att hjälpa gemensamma kunder. FPA utvecklar servicemodeller med beaktande av kundens behov. Särskild service i sin nuvarande form upphör och från 1.12.2024 erbjuds inte nya kunder denna service.

FPA:s mål är kundorienterad service som beaktar kundens behov. Vi utvecklar servicemodeller som grundar sig på kundförståelse. Den särskilda service som FPA erbjuder ersätts i fortsättningen med andra tjänster. Särskild service har inneburit att kunden har fått en egen kontaktperson som hen har kunnat sköta sina FPA-ärenden med i en svår livssituation.

Samarbetspartner som jobbar nära kunderna kan identifiera en kunds behov av stöd och hjälpa kunden att hitta rätt servicekanal. Största delen av FPA:s kunder klarar av att sköta sina ärenden på egen hand på nätet. En del behöver personlig rådgivning per telefon eller vid ett serviceställe.

Som samarbetspartner kan du hjälpa din kund genom att exempelvis boka en tid till FPA:s telefontjänst. När kunden hänvisas direkt till den tjänst som lämpar sig för hens situation kan ärendena skötas så enkelt som möjligt. FPA deltar också i sektorsövergripande samarbete regionalt och lokalt enligt behov.

Många FPA-ärenden kan också skötas i e-tjänsterna för samarbetspartner. Du behöver Suomi.fi-fullmakter för tidsbokning och användning av e-tjänster. Fullmakterna får du av din egen organisation.

Myndighetslinjen betjänar samarbetspartner per telefon

FPA:s myndighetslinje betjänar samarbetspartner måndag–fredag kl. 9–15 på numret 020 692 239.

På myndighetslinjen besvaras frågor om grunderna för olika förmåner, ansökningsförfarandet, i vilket skede handläggningen av ett ärende är samt om beloppet och utbetalningen av en förmån.

Du hittar alla servicenummer och övriga kontaktuppgifter för samarbetspartner på vår webbplats.

Samarbetspartner kan boka telefontider för sina kunder 

Du kan boka en telefontid för din kund på nätet om hens livssituation är komplicerad eller om det finns många frågor som behöver redas ut. Som samarbetspartner kan du boka en längre tid än kunden själv. I samband med bokningen kan du också meddela om kunden behöver tolkning. Läs här hur du kan boka en telefontid för din kund.

Allmän rådgivning i chatten

Chatten för samarbetspartner på webbplatsen fpa.fi under Samarbetspartner är öppen måndag–fredag kl. 9–15. I chatten får du allmän rådgivning om FPA:s förmåner och tjänster. Frågor som gäller enskilda kunder kan på grund av integritetsskyddet inte besvaras i chatten.

Förmånsuppgifter elektroniskt via förmånsdatatjänsten Kelmu

I förmånsdatatjänsten Kelmu kan du kontrollera uppgifter om exempelvis kundens förmåner, avgifter och årssjälvrisken för läkemedelskostnader. Tjänsten är avsedd för yrkespersoner som har lagstadgad rätt att få uppgifter från FPA.  

Från och med december begär FPA att socialservicen i välfärdsområdena använder Kelmu för att lämna in de uppgifter som behövs vid handläggningen av utkomststöd. Målet är att underlätta samarbetet mellan FPA och välfärdsområdena och att göra handläggningen av kundernas ansökningar om utkomststöd snabbare.

Om du har problem med att logga in i Kelmu eller se uppgifterna, kontrollera först att du har de Suomi.fi-fullmakter som behövs.

Vi har samlat alla inloggningslänkar och anvisningar för e-tjänsterna för samarbetspartner här.

Läs mer

Kom ihåg följande om du i arbetet behöver information om vilka förmåner din klient får – (mittiallt.fi)
 

 

Senast ändrad 3.12.2024