Hälsosocialarbetare har fått tillgång till förmånsdatatjänsten Kelmu tidigare än planerat – välfärdsområdena och HUS kan nu lätt få uppgifter om patientens förmåner | FPAGå till innehållet
Meddelande

Hälsosocialarbetare har fått tillgång till förmånsdatatjänsten Kelmu tidigare än planerat – välfärdsområdena och HUS kan nu lätt få uppgifter om patientens förmåner

Publicerad 28.10.2024

Hälsosocialarbetare har fått tillgång till förmånsdatatjänsten Kelmu tidigare än planerat. Det här har varit möjligt tack vare samarbetet mellan FPA, HUS och hälsosocialarbetarna.

Enligt den ändring av lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården som trädde i kraft i början av juli har yrkesutbildade personer inom socialvården som arbetar inom hälso- och sjukvården rätt att få nödvändiga uppgifter om sina patienter. Tidigare har det inte funnits någon lagstadgad rätt att få uppgifter.

Nu kan hälsosocialarbetare få uppgifter också via förmånsdatatjänsten Kelmu. FPA, HUS och hälsosocialarbetarna har samarbetat intensivt för att göra Kelmu tillgänglig för hälsosocialarbetarna tidigare än planerat. Ursprungligen var planen att Kelmu skulle tas i bruk först 2026. I praktiken får hälsosocialarbetare tillgång till uppgifterna i Kelmu efter att de har fått Suomi.fi-fullmakten Granska förmånsuppgifter och registrera betalningskrav.

Vilka uppgifter kan FPA lämna ut?

FPA har från och med 1.7.2024 kunnat lämna ut uppgifter om en patients förmåner om uppgifterna är nödvändiga för att patienten ska kunna få råd och handledning. Uppgifterna kan gälla anhängiga ansökningar, beslut som patienten fått eller förmåner som betalas ut till patienten.

Hur kan en anställd inom vården få uppgifter från FPA?

Hälsosocialarbetare vid ett välfärdsområde eller HUS kan begära uppgifter

  • i förmånsdatatjänsten Kelmu
  • genom att ringa FPA:s myndighetslinje måndag–fredag kl. 9–15 på numret 020 692 239
  • genom att skicka skyddad e-post till adressen kumppanit.neuvonta@kela.fi

Läs mer

Senast ändrad 28.10.2024