Vid avgöranden om utkomststöd beaktar FPA hädanefter i fråga om penningspel endast de vinster som kunden får tillgång till
FPA har uppdaterat sina handläggningsanvisningar för utkomststöd till den del som gäller hur vinster av penningspel ska beaktas. Ändringen grundar sig på förändringarna på spelmarknaden och FPA:s egna iakttagelser. När spelandet ser ut att vara ett problem gör FPA en anmälan om oro eller hänvisar kunden till en aktör som kan erbjuda hjälp.
Tidigare beaktades endast spelvinsterna i samband med handläggningen av utkomststöd, men i fortsättningen beaktar FPA också de medel som använts för spelandet. I praktiken betyder det att man vid handläggningen räknar ut skillnaden mellan vinsterna och insatserna på kundens spelkonto.
Syftet med den nya anvisningen är att undvika att utkomststödskunden på grund av vinster råkar i en orimlig situation. Det kan tidigare ha varit fallet, eftersom även små engångsvinster hittills har räknats som inkomster som minskar stödet, även om kunden ofta har spelat bort alla sina vinster genast. I och med den nya anvisningen övergår FPA till att granska spelvinster under en längre tidsperiod i stället för enskilda spelhändelser.
FPA strävar efter att vid sidan av handläggningen förebygga ekonomiska svårigheter för dem som får utkomststöd och även skadeverkningar i anslutning till spelproblem.
– Vid FPA styr vi inte hur kunderna ska använda utkomststödet, men vi är naturligtvis oroliga om låginkomsttagare använder sina pengar till penningspel. Utkomststödet är ett ekonomiskt stöd som beviljas i sista hand och som är avsett för betalning av dagliga levnadskostnader såsom hyra och mat. Vårt mål är att hjälpa när penningspelandet förvärrar de ekonomiska problemen, säger förmånschef Marja-Leena Valkonen.
Problemen med penningspel avslöjas ofta först när situationen utvecklas till en kris. Valkonen påminner om att man kan få hjälp med spelproblem till exempel via Peluuri.
Cirka fem procent av utkomststödskunderna använder stödet till penningspel. FPA kan med kundens samtycke göra en orosanmälan om spelandet till välfärdsområdets socialväsende. Målet är att kunden så ska få hjälp med spelandet i ett så tidigt skede som möjligt.
Den nya anvisningen har trätt i kraft i oktober.