Extern kvalitetsrevision och granskning | Om FPA | FPAGå till innehållet

Extern kvalitetsrevision och granskning

FPA genomför externa kvalitetsrevisioner av tjänster som köps in och granskningar av kostnadsersättningar för förmåner. Därtill utför vi granskning av arbetsplatskassor.

Kvalitetsrevisioner och granskningar är oberoende, systematiska och dokumenterade utvärderingar. Syftet med dem är att säkerställa att tjänsterna är förenliga med avtalet och lagen samt håller hög kvalitet.

Kvalitetsrevision och granskning är metoder som FPA använder för att följa upp

  • kvaliteten på de tjänster som kunderna får
  • riktigheten i besluten och i ansökningsuppgifterna
  • att ersättningsvillkoren uppfylls
  • att offentliga medel används i enlighet med lagen.

Kvalitetsrevision

Genom kvalitetsrevisioner bedömer vi genomförandet av kundens serviceprocess.  Dessutom följer vi upp och verifierar att de kvalitetsmål och villkor som ställts för serviceproducentens verksamhet uppfylls.

När det gäller direktersättningsförfarandet för sjukvårdsersättningar är syftet med kvalitetsrevisionen att säkerställa riktigheten i de direktersättningar som FPA har beviljat.

Kvalitetsrevisionerna baserar sig på de avtal som FPA har ingått med serviceproducenterna. FPA har rätt att hur och när som helst utföra kvalitetsrevision av sådan verksamhet som omfattas av avtalet.

  • Rehabiliteringstjänster
  • Krävande medicinsk rehabilitering
  • Tolktjänst för personer med funktionsnedsättning
  • Tolkning till och från ett främmande språk
  • Optikerprodukter och optikertjänster som omfattas av utkomststödet
  • Flyttransport- och magasineringstjänster som omfattas av utkomststödet
  • Studenternas hälsovårdsstiftelses (SHVS) servicenätverk
  • Direktersättningsförfarandet i samband med sjukvårdsersättningar
  • Förmedling av taxiresor och direktersättningsförfarandet i samband med den
  • Direktersättningsförfarandet i samband med läkemedelskostnader
  • Direktersättningsförfarandet i samband med prehospital akutsjukvård och icke-brådskande sjuktransport.

Granskning

Vi utför granskning av

  • arbetsgivarnas ansökningar om ersättning för företagshälsovård
  • serviceproducenter som gör företagarredovisningar inom företagshälsovården
  • arbetsplatskassor
  • studentrestauranger och Studenternas hälsovårdsstiftelse (SHVS).

Granskningarna grundar sig på lagstiftningen.

Vi granskar ansökningarna om ersättning av kostnader för företagshälsovård för att säkerställa riktigheten i de uppgifter som lämnats in och för att garantera ett jämlikt bemötande av de sökande samt för att utreda om uppgifterna är ersättningsgilla. Samma mål gäller när vi granskar serviceproducenterna som tillhandahåller företagshälsovård för företagare. På det här sättet kan vi garantera att medlen i arbetsinkomstförsäkringen riktas till verksamhet som är ersättningsgill enligt lagen.

I samband med granskningen handleder vi arbetsgivare och ger dem råd i frågor som gäller ersättningar inom företagshälsovården. På det här sättet bidrar vi till iakttagande av god företagshälsovårdspraxis. Granskning riktas främst till sådana ansökningar som inte har avgjorts. Efter granskningen överförs ansökan till handläggningscentret för avgörande.

FPA sörjer för arbetsplatskassornas förutsättningar att verkställa förmåner enligt sjukförsäkringslagen. Därför genomför vi regelbundet granskningar av arbetsplatskassorna samt handleder dem och övervakar deras verksamhet.

I samband med granskningen sätter vi oss in i arbetsplatskassans administrativa arrangemang och tar reda på om bokföringen är uppdaterad och om förskotten för förmånerna har använts på behörigt sätt. Dessutom ser vi på verkställandet av de förmåner som omfattas av sjukförsäkringslagen och bedömer bland annat smidigheten i handläggningen, riktigheten i avgörandena och efterlevnaden av förmånsprocesserna.

FPA granskar studentrestauranger som får måltidsstöd. Vi utreder om villkoren för utbetalning av måltidsstöd uppfylls, om måltiderna är rätt prissatta, om måltidsstödet har fakturerats korrekt, hur måltiderna har ordnats och om kriterierna i rekommendationen om måltider för högskolestuderande uppfylls.

Vid granskningen av SHVS granskar vi de kostnader som berättigar till ersättning under stiftelsens räkenskaps- och verksamhetsperiod och stiftelsens verksamhet efter räkenskapsperiodens utgång. Med kostnader som berättigar till ersättning avses kostnader som förorsakas av anordnandet av studenthälsovård.

Hur genomförs kvalitetsrevision och granskning?

Vi väljer ut föremålen för kvalitetsrevision och granskning utifrån riskbedömningar och genom slumpmässigt urval. Kvalitetsrevision genomförs utifrån en riskbedömning om det har upptäckts brister i verksamheten eller då det har kommit negativ respons från kunderna.

Kvalitetsrevisionerna och granskningarna utförs av inspektörer vid FPA. Observationerna utnyttjas bland annat i anvisningar och utbildningar för serviceproducenterna samt vid utvecklingen av deras verksamhet.

Före och under

  1. Vi informerar serviceproducenten, arbetsgivaren, arbetsplatskassan och studentrestaurangen i förväg om kvalitetsrevisionen eller granskningen, så att de har möjlighet att förbereda sig.
  2. Kvalitetsrevisionen eller granskningen genomförs antingen på plats eller via en distansförbindelse (serviceproducent, arbetsplatskassa, arbetsgivare, SHVS). Den inleds med ett samtal där vi informerar om syftet med kvalitetsrevisionen eller granskningen och berättar hur den kommer att genomföras.
  3. I kvalitetsrevisionen eller granskningen deltar alltid företrädare för den aktör som är föremål för revisionen. Ibland deltar också medlemmar av personalen.
  4. Under kvalitetsrevisionen eller granskningen har företrädarna möjlighet att ställa frågor. Ofta intervjuar inspektörerna de anställda och gör observationer. Inspektörerna sätter sig också in i olika dokument och processer.
  5. Till slut diskuteras inspektörernas observationer med dem som företräder föremålet för kvalitetsrevisionen eller granskningen.

Efter

  1. Efter kvalitetsrevisionen eller granskningen dokumenterar inspektörerna de viktigaste observationerna och utvecklingsförslagen i en revisionsberättelse. Observationerna indelas i betydande avvikelser, lindriga avvikelser och utvecklingsförslag. Man lyfter även fram specifika styrkor hos föremålet för kvalitetsrevisionen eller granskningen. Till styrkorna hör exempelvis god praxis som klart överstiger de krav som anges i avtalet, servicebeskrivningen eller anvisningarna.
  2. Efter kvalitetsrevisionen eller granskningen skickar inspektören en revisions- eller granskningsberättelse till revisionsföremålet. Mottagaren ombes ge ett skriftligt svar på observationerna i berättelsen och i svaret ange hur man avser åtgärda observationerna.
  3. FPA avslutar kvalitetsrevisionen eller granskningen efter att ha fått svaret. FPA följer upp genomförandet av åtgärderna.

Vad kan observerade avvikelser leda till?

Efter en kvalitetsrevision överförs uppgifterna till den enhet vid FPA som har ingått avtal med serviceproducenten. Vid behov tas ärendet upp till fortsatt behandling vid FPA. Det kan innebära till exempel förhandlingar med serviceproducenten, återkrav eller uppsägning av avtalet.

Efter en granskning överförs uppgifterna till handläggningsenheten vid FPA. Vid behov tas ärendet upp till fortsatt behandling vid FPA. Det kan innebära till exempel att FPA betalar en tilläggsersättning till kunden, att FPA genomför återkrav eller upphör med utbetalning av förmånen till serviceproducenten.

Senast ändrad 30.9.2024