Miksi Kela mainostaa? | Tietoa Kelasta | KelaSiirry sisältöön

Miksi Kela mainostaa?

Mainonta on ollut osa Kelan viestintää jo vuosia.

Osana muuta asiakasviestintää hyödynnämme myös ostettua näkyvyyttä, toisin sanoen mainontaa. Näin esimerkiksi tieto etuusmuutoksista ja uusista asiointitavoista tavoittaa asiakkaat mahdollisimman tehokkaasti. 

Lakisääteisen tiedottamisvelvollisuuden täyttäminen vaatii, että Kelan viestintä mukautuu mediakentän ja viestintäkanavien muutoksiin. Perinteinen viestintä, esimerkiksi tiedotteet ja esitteet, eivät nykypäivänä yksinään tavoita moninaisia asiakasryhmiämme kattavasti.

Mainonta on yksi keino vastata näihin odotuksiin. Mainonnalla varmistamme, että viestimme näkyvät ja kuuluvat niissä kanavissa, joita asiakkaamme muutenkin käyttävät.  

Esimerkiksi sosiaalisen median ja nykyaikaisen digimainonnan keinoin tavoitamme sellaisia asiakkaita ja sidosryhmiä, joita viestintämme ei muissa kanavissa saavuta.

Jos haluamme varmistaa viestiemme tavoittavuuden, näkyvyydestä on nykypäivänä oltava valmis maksamaan. Esimerkiksi käyttäjien tavoittaminen sosiaalisessa mediassa ei ole ilmaista.

Esimerkiksi Kelan Facebook- ja Instagram-julkaisut tavoittavat ilman mainontaa yleensä muutamia tuhansia ihmisiä. Pienelläkin mainosbudjetilla samat sisällöt tavoittavat useita kymmeniä tuhansia, tai jopa yli 100 000 ihmistä.

Mitä Kela mainostaa?

Verkkoasiointi on Kelan useista eri palvelumuodoista kustannuksiltaan yksi tehokkaimmista. Se säästää Kelan ja samalla myös yhteiskunnan varoja. Kun asiakas hoitaa asiansa Kelan palvelupisteessä, asiointikerran kustannus on noin 10 euroa. Verkkoasioinnissa taas puhutaan muutamista kymmenistä senteistä.

Monille asiakkaille verkkoasiointi on kätevin tapa asioida Kelan kanssa. Kun yhä suurempi osa asiakkaistamme hoitaa asiansa itse verkossa, voimme palvella entistä paremmin niitä asiakkaita, jotka tarvitsevat henkilökohtaista neuvontaa.

Verkkoasioinnin markkinoinnin lisäksi hyödynnämme mainontaa etuusviestinnän tukena.  Tuotamme vuosittain monipuolisesti eri asiakasryhmille suunnattuja viestinnällisiä sisältöjä Kela-asioiden hoitamisen tueksi.

Kelan asiakasverkkomedia Elämässä.fissä asiakkaamme pääsevät ääneen. Elämässä.fin sisällöt auttavat asiakkaita oivaltamaan, mitä sosiaaliturva voi eri elämäntilanteissa omassa tai läheisen elämässä tarkoittaa. Monimutkaiseksikin koettu sosiaaliturva saa kansantajuisen muodon, kun siitä kerrotaan asiakkaiden omien kokemusten kautta. Sisällöt toimivat vertaistukena, ehdottavat ratkaisuja ja opastavat asiakkaita eteenpäin Kelan palvelupolulla, esimerkiksi kela.fihin ja OmaKelaan.

Instagramissa ja Facebookissa voi kysyä ohjeita etuusasiantuntijoiltamme ilman jonotusta puhelinpalveluun.

Kela.fihin ja Elämässä.fihin ohjaava verkkomainonta on mukana tukemassa sitä, että hyödylliseksi koetut sisällöt ja palvelut tavoittavat asiakkaat. Markkinoimme myös Kanta-palveluita, erityisesti kansalaisille suunnattua OmaKanta-palvelua.

Missä mainonta näkyy?

Digimainonnan tehokkuus perustuu tarkkaan kohdentamiseen: tieto palvelukanavista ja etuuksista tavoittaa kohderyhmät oikea-aikaisesti. Kohderyhmästä riippuen mainokset voivat näkyä esimerkiksi Instagramissa, LinkedInissä, Jodelissa tai eri medioiden verkkosivuilla.

Kela julkaisee vuosittain 9 erilaista elämäntilannekohtaista esitettä selkosuomeksi ja selkoruotsiksi (lättläst). Esitteistä julkaistaan myös kieliversiot englanniksi. Kohderyhmästä riippuen mainoksemme voivat kuulua myös radiossa tai näkyä ilmaisjakelulehdissä.

Ehkä joskus mainostaminen käy tarpeettomaksi, kun pystymme tarjoamaan niin kansalaisille kuin päättäjillekin tiedon ajankohtaisista Kela-asioista automaattisesti. Mutta niin kauan kuin sidosryhmiemme täytyy itse etsiä tiedot, kerromme niiden olemassaolosta hyödyntäen kaikkia viestinnän keinoja – myös mainontaa.

Sivu päivitetty 11.9.2024