Så här beställer du taxi åt kunden
Hälso- och sjukvårdsenheter beställer taxi åt kunderna via beställningscentralerna för det egna landskapet, på de beställningsnummer som är avsedda för hälso- och sjukvården.
I varje landskap finns det två beställningscentraler som ordnar de taxiresor som ersätts av FPA. Kunden väljer själv från vilkendera beställningscentralen taxin beställs.
Beställ taxi genast då du vet när kunden ska åka hem.
Så här beställer du FPA-taksi åt en kund - anvisning för hälso- och sjukvården (pdf).
Fyll i ett intyg för reseersättning
Kunden behöver ett intyg för reseersättning (blankett SV 67r) när han eller hon ansöker om ersättning för en taxiresa. Kunden sparar intyget som skrivits för en enskild resa, FPA begär det vid behov.
Blanketten ska alltid fyllas i av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården, inte av kunden själv.
Om du beställer taxi åt kunden för en enskild tur- eller returresa behöver kunden inte något intyg, utan beställningssamtalet motsvarar intyget.
Beställ alltid taxi via beställningscentralen
För att taxiresan ska ersättas av FPA ska den alltid beställas via en beställningscentral som har ingått direktersättningsavtal med FPA. Om du beställer taxi på annat sätt betalar kunden själv hela priset för resan.
FPA kan inte betala reseersättning för taxi som beställts på annat sätt.
Uppgifter som ska uppges vid beställningssamtalet
I samband med beställningssamtalet efterfrågas bland annat följande uppgifter:
- kundens namn och personbeteckning
- tidpunkten för när kunden får åka hem och vart han eller hon ska åka (kom i håg att kontrollera vilken den rätta adressen är)
- var taxin ska avhämta kunden
- vilken typ av fordon kundens hälsotillstånd kräver (taxi, lättillgängligt fordon, rullstolstaxi, bårtaxi)
- annat som chauffören behöver känna till: eventuella hjälpmedel som tas med i bilen, huruvida kunden har en följeslagare, huruvida kunden ska besöka apoteket eller avhämta ett hjälpmedel vid hälsovårdscentralen på vägen hem
- på vilket telefonnummer man kan kontakta kunden eller en kontaktperson i frågor som gäller resan.
Om kundens hälsotillstånd medför specialbehov beträffande transporten ska du nämna detta i samband med beställningssamtalet (till exempel att kunden inte kan böja sitt ben och därför behöver mera plats).
Uppge också om kundens hälsotillstånd kräver att kunden kommer hem så fort som möjligt.
Om resan ändras
Meddela utan dröjsmål beställningscentralen om resan ändras eller ställs in. Serviceproducenten har rätt att debitera kunden för en taxibeställning som inte avbokats.
Beställningsnumren för hälso- och sjukvårdpersonal
I tabellen nedan finns telefonnummer som hälso- och sjukvårdspersonalen kan ringa till för att beställa taxi åt kunderna.
Kunden kan inte själv beställa en taxi via dessa nummer. Ge inte de nummer som är avsedda för hälso- och sjukvårdspersonalen till kunderna!
Se beställningsnumren för kunder (Privatpersoner).
I varje landskap finns det två beställningscentraler som ordnar de taxiresor som ersätts av FPA. Kunden väljer själv från vilkendera beställningscentralen taxin beställs.
Landskap | Beställningscentraler och beställningsnummer för hälso- och sjukvårdspersonal |
---|---|
Södra Karelen | Taksi Saimaa Oy, 0800 555 124 |
Södra Österbotten | Keskustaksi Oy , 0800 924 41 |
Södra Savolax | DRide Oy (DRide, Alueellinen Kelataksi), 0800 415 717 |
Kajanaland | Kainuun Taksivälitys Oy, 0800 933 88 |
Egentliga Tavastland | Taksi Helsinki Oy, 0800 414 617 |
Mellersta och Norra Österbotten | Pohjois-Suomen Taksi Oy, 0800 933 66 Tampereen Aluetaksi Oy, 0800 415 740 |
Mellersta Finland | Taksi Helsinki Oy, 0800 414 609 |
Kymmenedalen | DRide Oy (DRide, Alueellinen Kelataksi), 0800 412 151 |
Lappland | Taksi Helsinki Oy, 0800 414 611 |
Birkaland | Taksi Helsinki Oy, 0800 414 607 |
Österbotten | Vasa Ulataxi Ab, 0800 500 501 Keskustaksi Oy, 0800 924 45 |
Norra Karelen | Menevä Oy, 0800 021 86 |
Norra Savolax | Taksi Helsinki Oy, 0800 414 615 |
Päijänne-Tavastland | Suomen Lähilogistiikka Oy, 0800 051 61 |
Satakunta | Taksi Helsinki Oy, 0800 414 613 |
Nyland | Suomen Lähilogistiikka Oy, 0800 051 52 Taksi Helsinki Oy, 0800 414 602 |
Egentliga Finland | Taksi Helsinki Oy, 0800 414 605 Menevä Oy, 0800 021 81 |