Fel som FPA upptäckt i redovisningen av läkemedelsinköp | Samarbetspartner | FPAGå till innehållet

Fel som upptäckts i redovisningen

FPA eller arbetsplatskassan underrättar skriftligen apoteket om brister, fel eller behov av rättelser som upptäckts i de uppgifter om läkemedelsinköp som förmedlats till FPA. Detta sker genom anmärkningar, rättelseförslag eller rättelsemeddelanden.

Anmärkning

FPA sänder apoteket en anmärkning om sådant som apoteket hädanefter måste fästa större vikt vid, men som inte omedelbart leder till rättelse av redovisningsdata. FPA kan också ge anmärkningen per telefon.

Rättelseförslag

FPA sänder ett rättelseförslag (det vill säga hörande av apoteket) när det gäller fel på grund av vilka en framställning om rättelse av apotekets redovisning görs. Beroende på felet föreslår FPA antingen en rättelse av ersättningen eller att apoteket måste betala en felavgift.

Till skillnad från en felavgift kan en rättelse av ersättningen också inverka på kundens sammanlagda självriskbelopp.

FPA skickar apoteket ett rättelseförslag senast den 12:e dagen månaden efter betalningsmånaden. 

FPA kan även senare be om en förklaring till ett fel om felets värde i pengar är mer än 85 € eller om det finns skäl att misstänka att felet varit uppsåtligt eller om felet varit återkommande. 

Apotekets bemötande av rättelseförslaget

Apoteket har möjlighet att bemöta rättelseförslaget exempelvis per telefon eller säker e-post. För att uppgifterna om kundens läkemedelsinköp och självriskbelopp ska vara uppdaterade måste svaret ges så snabbt som möjligt, i synnerhet då apoteket godkänner rättelseförslaget. Bemötandet ska dock ges senast inom den tid som FPA angett. Vid behov kan FPA dessutom begära en skriftlig utredning av apoteket.

Om felet gäller dubbelfakturering ska apotekets bemötande alltid vara i skriftlig form och ges av apotekaren eller föreståndaren för apoteket. Bemötandet kan inte ges per telefon. Med dubbelfakturering avses en situation där apoteket har lämnat in en redovisning till FPA gällande samma inköp två gånger.

Om apoteket inte ger sitt bemötande med anledning av rättelseförslaget, kvitteras rättelsen så att den blir giltig när tiden för hörande har gått ut. Först då uppdateras det självriskbelopp som kunden sammanlagt har betalat. Hos apoteket görs avdraget i enlighet med framställan i samband med följande redovisningsbetalning.

Om apoteket och FPA är oense om rättelsen behandlas ärendet i enlighet med punkten ”Meningsskiljaktigheter och påföljdsavgift” i Bilaga 1, Redovisningsförfarande (pdf) i Sjukförsäkringsanvisningar för apotek. Som meningsskiljaktighet kan behandlas rättelseförslag på minst 1000 euro. (Läs också Meningsskiljaktigheter i samband med rättelser och felavgifter).

Rättelsemeddelande

I fråga om rättelser som görs utan att apoteket hörs får apoteket ett rättelsemeddelande. 

FPA kan skicka rättelsemeddelande i fråga om följande klara fel där det är uppenbart onödigt att höra apoteket:

  • Preparatets ersättningsstatus har inte varit i kraft. 
  • Ett läkemedel har expedierats till ett pris som överstiger det pris som beräknats utifrån det fastställda partipriset.
  • Receptet har inte varit giltigt.
  • Det har betalats ersättning för dosdispenseringsarvodet, kunden under 75 år.
  • Det har betalats ersättning för läkemedel som används vid assisterad befruktning, kunden har fyllt 43 år.

FPA skickar apoteket ett rättelsemeddelande senast den 12:e dagen månaden efter betalningsmånaden. 

Meddelandet kan även skickas senare om det finns skäl att misstänka att felet begåtts uppsåtligt eller om ett fel varit återkommande eller beloppet är betydande.

Även rättelse av fel som apoteket självt har upptäckt anmäls med ett rättelsemeddelande.

Senast ändrad 5.3.2025