Vammaisten tulkkauspalvelun etäpalvelu | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelu

 

Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen (Vatu-keskus) tarjoama etäpalvelu on tarkoitettu asiakkaille, joilla on oikeus vammaisten tulkkauspalveluun. Palvelu on päivystysluonteista, eli vastaanotamme tulkkaustilauksia ja tulkkaamme arjen helppoja tilanteita. 

Etäpalvelussa voit asioida suomalaisella viittomakielellä sekä puhutulla suomella tai ruotsilla.   

Etäpalvelua voi käyttää vain tunnistautuneena. 

Etäpalvelu

Etäpalvelu on avoinna arkisin klo 8–16. 

Kirjaudu palveluun

Etäpalvelussa voit hoitaa tulkkauspalveluun liittyviä lyhyitä asioita ilman ajanvarausta. Voit esimerkiksi 

  • tilata tulkin, antaa tilaukseen liittyviä lisätietoja tai peruuttaa tilauksen  
  • hoitaa opiskelutulkkaukseen tai lisätunteihin liittyviä asioita  
  • vastata tulkkauspalveluun liittyviin lisäselvityspyyntöihin 
  • antaa palautetta.

Voit käyttää etäpalvelua myös lyhyisiin etätulkkauksiin ilman ajanvarausta. Yhteen asiointikertaan on varattu aikaa noin 15 minuuttia. 

Etätulkkaus soveltuu arjen helppojen tilanteiden tulkkaamiseen. Tällaisia ovat esimerkiksi  

  • Kelan asiakaspalveluun soittaminen 
  • päiväkotiin tai kouluun soittaminen 
  • ajan varaaminen lääkäriin   
  • lyhyet pankkiasiat. 

Jos sinulla on useita asioita hoidettavana, kannattaa tilata tulkki.

Etäpalvelu ei ole tarkoitettu pitkien palaverien tai haastavien tilanteiden tulkkaamiseen. Tällaisia ovat esimerkiksi palaverit, joissa on monta osanottajaa, kriisitilanteet, terapiaistunto tai oikeudelliset asiat, kuten rikoksen tai riitatilanteen selvittäminen poliisin tai asianajajan kanssa.  

On tärkeää, että kerrot tulkille etukäteen, mitä asiaa olet hoitamassa. Kerro tulkille myös, jos olet etätulkkauslaitteen kanssa tulkkauspaikalla ja jos olet kuulevan kanssa samassa paikassa, esimerkiksi kaupassa tai virastossa. Tulkki voi arvioida, onko etätulkkaus sopiva tulkkausmuoto. Jos asia on liian haastava etäpalveluun, tulkki voi pyytää sinua tilaamaan tulkin Vatu-keskuksesta. 

Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen ja etäpalvelun aukioloajat ja yhteystiedot.

Näin käytät etäpalvelua

  1. Kirjaudu etäpalveluun. Jotta voit kirjautua etäpalveluun, sinun täytyy tunnistautua eli varmentaa henkilöllisyytesi. Etäpalvelussa käytetään Suomi.fi-tunnistusta. Suomi.fi-tunnistuksessa käytetään henkilökohtaisia pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta.
  2. Etäpalvelun käyttö aloitetaan chatissä. Paina Avaa chatti -painiketta.  
  3. Kelan asiantuntija liittyy keskusteluun ja avaa etäyhteyden. Jos yhtään asiantuntijaa ei ole vapaana, voit jäädä odottamaan tai sulkea yhteyden ja yrittää myöhemmin uudelleen.    
  4. Kerro tulkille oma nimesi. Jos sinulla on Kelan tabletti, kerro tulkille henkilökohtainen etätulkkaustunnuksesi (muista, että tunnus on henkilökohtainen etkä voi käyttää toisen henkilön tunnusta).  
  5. Kerro tulkille, millaista palvelua tarvitset. Haluatko esimerkiksi soittaa jollekulle tai tehdä tulkkaustilauksen? Kerro myös, jos olet etätulkkauslaitteen kanssa tulkkauspaikalla tai jos olet kuulevan kanssa samassa paikassa, esimerkiksi kaupassa tai virastossa.  
  6. Jos haluat soittaa, anna puhelinnumero ja kerro, kenelle soitat. Kerro tulkille tarkemmin, mitä asiasi koskee.  
  7. Esittele itsesi tulkatun puhelun alussa ja kerro, että soitat tulkin välityksellä.  
  8. Kommunikoi rauhallisesti ja selkeästi. Etätulkkaus vaatii asiakkaalta ja tulkilta hyvää yhteistyötä. Kiinnitä huomiota myös siihen, millainen tausta, valaistus ja näkyvyys sinulla on. Ymmärrettävyys heikkenee, jos käytät mobiililaitetta ja liikut samaan aikaan.  
  9. Kun yhteydenotto päättyy, paina vielä Kirjaudu ulos -painiketta. 

Laitteet ja asetukset

Tarvitset Kelan etäpalvelun käyttämiseen älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen. Laitteessa pitää olla

  • mikrofoni
  • kaiuttimet tai kuulokkeet
  • videokamera
  • selain, kuten Safari (iOS) tai Google Chrome (versio 64 ja sitä uudemmat versiot) 
  • riittävän nopea verkkoyhteys (vähintään 1 200 kbit/s).

Jos sinulla ei ole omaa laitetta, voit lainata laitteen Kelasta.

Katso viittomakielellä tulkattu video etäpalvelun käytöstä:
 

Katso video etäpalvelun käytöstä:

 

Vikatilanteet

Jos yhteys Kelan etäpalveluun ei käynnisty, voit kokeilla tyhjentää koneen selaushistorian.

Jos et pysty itse ratkaisemaan ongelmaa, lähetä sähköpostiviesti Kelan tekniseen asiakastukeen osoitteeseen tekninentuki@kela.fi.

Sivu päivitetty 10.2.2025