Isyysraha
Tämä sivu koskee perhettäsi, jos
- laskettu aika oli ennen 4.9.2022
- otitte adoptiolapsen hoitoon 30.7.2022 tai sitä ennen.
Jos lapsi syntyi tai adoptiolapsi otettiin hoitoon myöhemmin, lapsen toinen vanhempi voi saada vanhempainrahaa.
Tutustu vanhempainpäivärahoihin, jos lapsen laskettu aika oli 4.9.2022 tai sen jälkeen.
Isä voi pitää isyysvapaata 54 arkipäivää eli noin 9 viikkoa. Kela maksaa isyysvapaan ajalta isyysrahaa.
Isä voi olla isyysvapaalla 1–18 arkipäivää eli enintään 3 viikkoa samaan aikaan kun äiti on vapaalla. Voit pitää tämän osuuden isyysvapaasta kerralla tai jakaa sen enintään neljään jaksoon.
Jos olet jo pitänyt 18 arkipäivää vapaata, voit vielä pitää 36 arkipäivää. Voit pitää ne sen jälkeen, kun vanhempainrahan saaminen on loppunut.
Voit pitää vapaan kerralla tai kahdessa jaksossa. Jos et ole vielä pitänyt yhtään vapaata, voit pitää kerralla kaikki 54 arkipäivää vapaata.
Jos perhe saa kaksoset, Kela maksaa isyysrahaa 18 arkipäivää lisää. Näitä päiviä voit pitää samaan aikaan äidin kanssa tai vanhempainrahan loppumisen jälkeen.
Pidä isyysvapaa ennen kuin lapsi on 2 vuotta. Voit hakea isyysrahan takautuvasti. Hae isyysrahaa kuitenkin ennen kuin lapsi täyttää 2 vuotta ja 2 kuukautta.
Ilmoita työnantajalle isyysvapaasta viimeistään 2 kuukautta ennen vapaan alkua. Jos vapaasi kestää 1–12 arkipäivää, riittää, että ilmoitat siitä kuukausi etukäteen. Voit hakea isyysrahaa myös, jos olet esimerkiksi yrittäjä, työtön tai opiskelija.