Lääkekorvaukset | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Lääkekorvaukset

Kela voi maksaa korvausta reseptilääkkeistä, jotka lääkäri tai sairaanhoitaja on määrännyt sairautesi hoitoon.

Kuvassa selitetään, kuinka paljon lääkkeen hinnasta korvataan. Saat lääkkeistä Kelan korvausta sen jälkeen, kun alkuomavastuu on täyttynyt. Alkuomavastuu on 70 euroa kalenterivuodessa. Maksat lääkkeet kokonaan itse siihen asti. Alkuomavastuu ei koske lapsia ja nuoria. Alkuomavastuun täyttymisen jälkeen saat lääkekorvausta. Peruskorvaus on 40 prosenttia lääkkeen hinnasta. Joistakin lääkkeistä voit saada erityiskorvausta, joka on suurempi kuin tavallinen korvaus. Alempi erityiskorvaus on 65 prosenttia. Ylempi erityiskorvaus on 100 prosenttia, ja maksat lääkkeestä 4,50 euroa. Jos itse maksamasi osuudet ylittävät vuodessa 627 euroa eli lääkekaton, saat lisäkorvausta. Lisäkorvaus on 100 prosenttia, ja maksat jokaisesta lääkkeestä 2,50 euroa.

​​​​​​Viitehinta ja lääkkeen vaihtaminen halvempaan

Osalle lääkkeistä on määritelty viitehinta. Lääkkeen myyntihinta voi olla suurempi kuin viitehinta. Saat korvauksen kuitenkin enintään viitehinnan mukaan.

Apteekki voi vaihtaa lääkkeen vastaavaan mutta halvempaan lääkkeeseen, jos haluat. Apteekki ei kuitenkaan saa vaihtaa lääkettä, jos lääkkeen määrääjä on kieltänyt vaihtamisen.

Jos lääkkeellä ei ole viitehintaa, saat korvauksen myyntihinnan mukaan.

Esimerkki viitehinnasta

Lääkärin määräämä lääke maksaa 30 euroa. Lääkkeen viitehinta on 10 euroa. Saat korvausta 40 prosenttia viitehinnasta eli 10 eurosta. Korvaus on siis 4 euroa. Maksat itse loput eli 26 euroa.

Apteekissa on kuitenkin tarjolla samanlainen mutta halvempi lääke. Se maksaa vain 10 euroa. Jos vaihdat lääkkeesi siihen, saat 4 euron korvauksen ja maksat itse lääkkeestä vain 6 euroa.

​​​Lääkkeen ostaminen ulkomailta

Jos aiot ostaa lääkettä toisessa EU- tai Eta-maassa, voit pyytää Suomessa lääkäriltä erikseen reseptin, jolla voit ostaa lääkkeen ulkomailta.

Voit käyttää myös suomalaista sähköistä reseptiä, jos ostat lääkkeen seuraavista maista:

  • Espanja
  • Kroatia
  • Portugali
  • Puola
  • Tšekki
  • Viro.

Voit hakea korvausta ulkomailla ostetusta lääkkeestä jälkikäteen Kelasta. Korvauksen saaminen edellyttää, että lääke kuuluu korvattaviin lääkkeisiin Suomessa.

Lisätietoa verkosta

Kela ei korvaa kaikkia lääkkeitä. Korvattavista lääkkeistä on tietoa verkossa (yleiskielellä)

Voit seurata sinulle vuoden aikana kertyneitä lääkekuluja OmaKelassa (yleiskielellä).​​​​​

Lue lisää

Sivu päivitetty 3.3.2025