Työttömän tuet | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Työttömän tuet

Työttömyys pienentää tuloja. Näillä sivuilla kerrotaan, mitä rahallista tukea voit saada Kelasta, jos sinulla ei ole työpaikkaa.

Kelan tuki työttömyyden ajalle on yleistuki. Yleistuki on tullut työmarkkinatuen ja peruspäivärahan tilalle. Kela ei maksa työmarkkinatukea eikä peruspäivärahaa enää toukokuusta 2026 eteenpäin.

Jos jäät työttömäksi

Jos jäät työttömäksi, ilmoittaudu heti työttömäksi työnhakijaksi työllisyyspalveluihin Työmarkkinatori-sivustolla (tyomarkkinatori.fi, yleiskielellä).

Voit saada työttömyystukea vain ajalta, jolloin olet työnhakijana työllisyyspalveluissa. Työllisyyspalvelut myös antaa Kelalle lausunnon siitä, voidaanko sinulle maksaa tukea.

Työttömyysaikana sinulla on velvollisuus hakea aktiivisesti töitä. Sinun täytyy myös ottaa vastaan tarjottu työ tai koulutus. Jos siitä kieltäytyy ilman syytä, voi menettää tuet.

Muista pitää työnhakusi voimassa. Saat siihen tarkemmat ohjeet työllisyyspalveluista.

Alla oleva kuvio näyttää, mitä sinun täytyy tehdä, jos jäät työttömäksi.

Jos kuulut työttömyyskassaan, hae ansiopäivärahaa kassasta. Työttömyyskassa selvittää, oletko täyttänyt työssäoloehdon. Jos et kuulu kassaan tai jos työssäoloehto ei täyty, hae yleistukea Kelasta.

Milloin otat yhteyttä Kelaan ja milloin työllisyyspalveluihin?

Ota yhteyttä Kelaan, jos sinulla on kysyttävää tuista, joita Kela maksaa. Voit soittaa palvelunumeroon 020 692 210.

Ota yhteyttä työllisyyspalveluihin, jos kysymyksesi koskee

  • ilmoittautumista työnhakijaksi
  • työnhakuvelvoitetta
  • työvoimapoliittista lausuntoa
  • työttömyystuen karenssia
  • työllistymistä edistäviä palveluja.

Löydät oman kuntasi työllisyyspalvelujen yhteystiedot Työmarkkinatorin aluesivuilta (tyomarkkinatori.fi, yleiskielellä). Voit myös soittaa valtakunnalliseen työttömien neuvontaan: 0295 020 701.