Ansiopäiväraha ja peruspäiväraha | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Työttömyyspäiväraha

Työttömyyspäiväraha voi olla ansiopäivärahaa tai peruspäivärahaa.

Ansiopäiväraha

Työttömyyskassa laskee ansiopäivärahan määrän ansioiden eli tulojen mukaan. Voit saada ansiopäivärahaa, jos kuulut työttömyyskassaan. Eri ammattialoilla on usein omat työttömyyskassansa. On myös työttömyyskassoja, joihin kuka tahansa voi kuulua.

Kela ei maksa ansiopäivärahaa, eikä sitä voi hakea Kelasta.

Työttömyyskassa maksaa ansiopäivärahaa, jos olet kuulunut työttömyyskassaan tarpeeksi kauan ja täytät työssäoloehdon. Työssäoloehdon täyttäminen tarkoittaa, että olet ollut tarpeeksi kauan töissä ennen työttömäksi jäämistä.

Ansiopäivärahaa voi saada enintään 400 päivää. Jos olet ollut töissä alle 3 vuotta, voit saada ansiopäivärahaa enintään 300 päivää.

Kysy lisätietoja ansiopäivärahasta omasta työttömyyskassastasi tai Työttömyyskassojen yhteisjärjestöstä (www.tyj.fi, yleiskielellä).

Peruspäiväraha

Jos et ole työttömyyskassan jäsen etkä saa ansiopäivärahaa, Kela maksaa sinulle peruspäivärahaa. Sitä voi saada enintään 400 päivää. Jos olet ollut töissä alle 3 vuotta, voit saada peruspäivärahaa enintään 300 päivää.

Peruspäivärahan saamiselle on rajoituksia, jos olet alle 25-vuotias.

Lue lisää peruspäivärahan hakemisesta (yleiskielellä).

Paljonko peruspäivärahaa saa?

Peruspäiväraha on 37,21 euroa päivässä, ja saat sitä 5 päivältä viikossa.

Peruspäivärahasta menee veroa.

Arvioi laskurin avulla, kuinka paljon saat peruspäivärahaa (yleiskielellä).

Työssäoloehto

Jotta saat peruspäivärahaa, sinun täytyy täyttää työssäoloehto.

Työssäoloehtoa kertyy

  • yksi kuukausi, jos saat kuukauden aikana palkkaa vähintään 930 euroa
  • puolikas kuukausi, jos saat kuukauden aikana palkkaa vähintään 465 mutta alle 930 euroa.

Täytät työssäoloehdon, kun näitä työssäolokuukausia on kertynyt yhteensä 12 viimeksi kuluneiden 28 kuukauden aikana.

Työssäoloehto muuttui 2.9.2024. Sitä ennen työssäoloehto täyttyi, jos

  • olit ollut töissä vähintään 26 viikkoa viimeksi kuluneiden 28 kuukauden aikana
  • työaikasi oli ollut vähintään 18 tuntia viikossa
  • palkkasi oli ollut alan työehtosopimuksen mukainen tai vähintään 1 399 euroa kuukaudessa.

Myös työskentely jossakin toisessa EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä voidaan laskea mukaan.

Työssäoloehtoon voidaan laskea mukaan töitä myös pidemmältä ajalta kuin 28 kuukaudelta esimerkiksi silloin, jos

  • olet sairastanut
  • olet opiskellut
  • olet hoitanut alle 3-vuotiasta lastasi
  • olet osallistunut työllistymistä edistävään palveluun.

Yrittäjällä on oma työssäoloehto. Jos olet yrittäjä, tarkista peruspäivärahan ehdot Kelasta.

Työttömänä ulkomailla

Voit saada työttömyyspäivärahaa joissakin tapauksissa myös silloin, kun olet ulkomailla ja haet siellä töitä.

Voit kysyä lisää palvelunumerosta 020 692 210.

Lue lisää

Sivu päivitetty 28.2.2025