Kelan vammaistuet | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Tämä on Kelan selkokielinen sivusto, joka kertoo lyhyesti ja helpolla suomen kielellä tärkeimmät asiat Kelan tuista. Lue lisää.

Vammaistuet

Jos sinulla tai lapsellasi on vamma tai sairaus, joka kestää pitkään ja vaikeuttaa arkea, voit saada vammaistukea.

Vammaistuissa on kolme tasoa. Kela arvioi oikeutesi tukeen sen perusteella, miten paljon vamma tai sairaus vaikuttaa arkeesi.

Vammaistuki lapselle

Alle 16-vuotias voi saada vammaistukea, jos

  • hänellä on lääkärin toteama vamma tai pitkäaikainen sairaus
  • hänen hoitamisensa on vaativampaa ja kuormittavampaa kuin lapsen, jolla ei ole vammaa tai sairautta
  • vamma tai sairaus kestää vähintään 6 kuukautta.

Perusvammaistuki on noin 110 euroa kuukaudessa.

Korotettu tuki on noin 256 euroa kuukaudessa.

Ylin tuki on noin 497 euroa kuukaudessa.

Lue lisää alle 16-vuotiaan vammaistuen hakemisesta (yleiskielellä).

Vammaistuki aikuiselle

Yli 16-vuotiaana voit saada vammaistukea, jos

  • sinulla on lääkärin toteama vamma tai pitkäaikainen sairaus
  • kykysi pärjätä arjessa ja huolehtia itsestäsi on heikentynyt vähintään vuoden ajan
  • vamma tai sairaus aiheuttaa sinulle haittaa tai tarvitset sen takia apua tai ohjausta.

Perusvammaistuki on noin 110 euroa kuukaudessa.

Korotettu tuki on noin 256 euroa kuukaudessa.

Ylin tuki on noin 497 euroa kuukaudessa.

Lue lisää aikuisen vammaistuen hakemisesta (yleiskielellä).

Eläkettä saavan hoitotuki

Eläkeläisenä voit saada hoitotukea, jos

  • olet kokopäiväisesti eläkkeellä
  • sinulla on lääkärin toteama vamma tai pitkäaikainen sairaus
  • kykysi pärjätä arjessa ja huolehtia itsestäsi on heikentynyt vähintään vuoden ajan
  • tarvitset vamman tai sairauden takia apua tai ohjausta.

Perushoitotuki on noin 84 euroa kuukaudessa.

Korotettu tuki on noin 183 euroa kuukaudessa.

Ylin tuki on noin 388 euroa kuukaudessa.

Veteraanilisä on noin 127 euroa kuukaudessa.

Lue lisää eläkettä saavan hoitotuen hakemisesta (yleiskielellä).

Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelu

Jos tarvitset tulkkausta kuulovamman, kuulo-näkövamman tai puhevamman takia, voit saada Kelan kautta tulkkeja arjen tilanteisiin.

Sinun täytyy ensin hakea oikeutta tulkkauspalveluun. Sen jälkeen voit itse tilata Kelasta tulkin esimerkiksi opiskeluun, työelämään tai harrastuksiin.

Lue lisää vammaisten tulkkauspalvelusta (yleiskielellä).

Näin haet oikeutta vammaisten tulkkauspalveluun (yleiskielellä ja viittomakielellä).

Vammaistuet-sivuilla