Etuustietopalvelu Kelmun käyttöönotto terveyssosiaalityöntekijöille aikaistui – hyvinvointialueet ja HUS voivat nyt saada potilaan tiedot helposti | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Etuustietopalvelu Kelmun käyttöönotto terveyssosiaalityöntekijöille aikaistui – hyvinvointialueet ja HUS voivat nyt saada potilaan tiedot helposti

Julkaistu 28.10.2024

Etuustietopalvelu Kelmu on saatu terveyssosiaalityöntekijöiden käyttöön suunniteltua aikaisemmin. Aikaistumisen mahdollisti Kelan, HUSin ja terveyssosiaalityöntekijöiden yhteistyö.

Heinäkuun alussa muuttuneen asiakastietolain mukaan terveydenhuollossa työskentelevällä terveyssosiaalihuollon ammattihenkilöllä on oikeus saada potilaansa välttämättömät tiedot. Aiemmin lakiin perustuvaa tiedonsaantioikeutta ei ole ollut.

Nyt terveyssosiaalityöntekijät voivat saada tietoja myös etuuspalvelu Kelmun kautta. Kela, HUS ja terveyssosiaalityöntekijät ovat tehneet tiivistä yhteistyötä, jotta Kelmu on saatu terveyssosiaalityöntekijöiden käyttöön suunniteltua aikaisemmin. Alun perin Kelmun käyttöönottoa oli suunniteltu vuodelle 2026. Käytännössä terveyssosiaalityöntekijä pääsee näkemään tietoja Kelmun kautta, kun hänelle on annettu Suomi.fi-valtuus nimeltä Etuustietojen katselu ja maksuvaatimusten rekisteröinti.

Mitä tietoja Kela voi luovuttaa?

Kela on voinut 1.7.2024 alkaen luovuttaa tietoja potilaan etuuksista, jos tiedot ovat välttämättömiä potilaan neuvonnan ja ohjauksen varmistamiseksi. Tiedot voivat koskea vireillä olevia hakemuksia, potilaan saamaa päätöstä tai potilaalle maksettuja etuuksia.

Miten ammattilainen voi saada tietoja Kelasta?

Hyvinvointialueen ja HUSin terveyssosiaalityöntekijä voi pyytää tietoja

  • etuustietopalvelu Kelmussa
  • soittamalla Kelan viranomaislinjalle ma–pe klo 9–15 numeroon 020 692 235
  • lähettämällä suojattua sähköpostia osoitteeseen kumppanit.neuvonta@kela.fi.

Lue lisää

Sivu päivitetty 28.10.2024