Kela kokeilee kirjoitustulkkausta Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelussa | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Kela kokeilee kirjoitustulkkausta Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelussa 

Julkaistu 31.10.2023

Kela aloittaa kokeilun, jossa Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelussa saa palvelua ja lyhytkestoista etätulkkausta kirjoitustulkkauksella. Tarkoituksena on selvittää, miten kirjoitustulkkaus soveltuu käytettäväksi etäpalvelussa.   

 

Kelan Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelusta voi 7.11.2023 alkaen saada palvelua ja lyhytkestoisia tulkkauksia kirjoitustulkkauksella. Aiemmin etäpalvelua ja etätulkkausta on saanut suomalaisella viittomakielellä. Kyseessä on kokeilu, joka kestää noin puoli vuotta.

Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelu on luonteeltaan päivystyksellistä. Asiakas voi esimerkiksi tilata tulkin, soittaa tulkin kanssa Kelan asiakaspalveluun tai hoitaa opiskelutulkkaukseen tai lisätunteihin liittyviä asioita. Etäpalvelua voi käyttää myös lyhyisiin etätulkkauksiin ilman ajanvarausta. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi lääkäriajan varaaminen, soitot päiväkotiin ja kouluun tai yksinkertaisen pankkiasian hoito.

– Etäkirjoitustulkkauksen palvelukonsepti on sama kuin viittomakielisessä etäpalvelussa, mutta suomalaisen viittomakielen lisäksi palvelua tarjotaan nyt myös kirjoitustulkkauksena, pääasiallisesti suomen kielellä, kertoo Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen päällikkö Sari Paloposki.  

Kokeilun aikana kirjoitettu etäpalvelu on avoinna tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 9–12 sekä torstaisin klo 12–15. Kirjoitustulkkausta käyttävä asiakas saa yhteyden etäpalveluun erillisen linkin kautta, joka löytyy Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelun nettisivulta

Kokeilun taustalla selvitys tekstipuhelinpalvelun tulevaisuudesta

Etäkirjoitustulkkauksen kokeilu pohjautuu tekstipuhelinpalvelun tulevaisuutta käsitelleen työryhmän ehdotuksiin. Työryhmä kiinnitti loppuraportissaan huomiota asioinnin esteettömyyden merkitykseen palveluissa. 

Työryhmässä oli mukana asiakasjärjestöjä, Kela, liikenne- ja viestintäministeriö, oikeusministeriö sekä sosiaali- ja terveysministeriö.

Lue lisää

Sivu päivitetty 3.10.2024