Näin Kela palvelee yhteistyökumppaneita joulun ja uudenvuoden aikaan | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Näin Kela palvelee yhteistyökumppaneita joulun ja uudenvuoden aikaan

Julkaistu 10.12.2024

Vuodenvaihteessa useimmat Kelan puhelinpalvelut työnantajille ja kumppaneille ovat avoinna normaalisti, mutta palveluissa voi olla ruuhkaa. Lääkärilinja on kiinni 23.12.2024–6.1.2025. Uudenvuodenaattona avoinna olevat palvelut menevät kiinni viimeistään klo 13, paitsi toimeentulotuen päivystys, joka on avoinna klo 16:een. Monia Kela-asioita voi hoitaa myös verkossa yhteistyökumppanien asiointipalveluissa. 

Vuodenvaihde ja vuoden ensimmäiset viikot ovat Kelassa usein kiireisiä, ja Kela-asiat kannattaakin hoitaa hyvissä ajoin ennen joulua. Yhteistyökumppanit voivat hoitaa monia asioita verkossa Kelan asiointipalveluissa. Osaan palveluista tarvitaan Suomi.fi-valtuudet.

Löydät asiointipalveluiden kirjautumislinkit ja ohjeet koottuina kela.fi-sivuiltamme:

Työnantajien ja kumppanien chatti on auki kela.fi-sivustolla ma–pe klo 9–15 ja ti 31.12. klo 9–13. Chatissä saa yleistä neuvontaa Kelan tuista ja palveluista, mutta siellä ei voida tietosuojasyistä vastata yksittäistä asiakasta koskeviin kysymyksiin.

Puhelinpalvelut ja chatti ovat kiinni jouluna 24.–26.12., uudenvuodenpäivänä 1.1. sekä loppiaisena 6.1.

Työnantajien puhelinpalvelujen aukioloajat joulun ja uudenvuoden aikaan

Kelan puhelinpalvelut työnantajille ovat avoinna 27.–31.12.2024 ja 2.–3.1.2025 seuraavasti: 

Uudenvuodenaattona 31.12. avoinna olevat palvelut menevät kiinni viimeistään klo 13.  

Kumppaneiden puhelinpalveluiden aukioloajat joulun ja uudenvuoden aikaan

Kelan puhelinpalvelut kumppaneille ovat avoinna 27.–31.12.2024 ja 2.–3.1.2025 seuraavasti: 

Uudenvuodenaattona 31.12. avoinna olevat palvelut menevät kiinni viimeistään klo 13, paitsi toimeentulotuen päivystys, joka on avoinna klo 16:een.

Kumppanit voivat myös varata asiakkaalleen puhelinajan 

Kumppanit voivat varata asiakkaalleen Kelaan puhelinajan verkossa, jos asiakkaan elämäntilanne on monimutkainen tai selvitettäviä asioita on paljon. Varauksen yhteydessä voi myös ilmoittaa, jos asiakas tarvitsee tulkkausta. Lue, miten voit varata puhelinajan asiakkaallesi.

Etuustietopalvelu Kelmun käyttö laajenee joulukuussa

Kelan yhteistyökumppanit voivat esimerkiksi tarkistaa tiedot asiakkaansa etuuksista etuustietopalvelu Kelmusta. Palvelua voivat käyttää ammattilaiset, joilla on lakiin perustuva oikeus saada tietoja Kelasta.  

Joulukuusta alkaen Kela pyytää hyvinvointialueiden sosiaalipalveluilta toimeentulotuen ratkaisutyössä tarvittavat tiedot sähköisesti Kelmussa. Tavoitteena on sujuvoittaa Kelan ja hyvinvointialueiden välistä yhteistyötä sekä nopeuttaa asiakkaiden toimeentulotukihakemusten ratkaisemista.

Jos Kelmun käyttäjällä on ongelmia kirjautumisessa tai tietojen näkymisessä, käyttäjän kannattaa tarkistaa, onko hänellä tarvittavat Suomi.fi-valtuudet. Tutustu ohjeisiin kela.fi-sivuillamme: 

Toivotamme yhteistyökumppaneillemme hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2025!

Lue lisää

Sivu päivitetty 11.12.2024