Medlemmar i kundgemenskap har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster – en heterogen gemenskap önskas
FPA har i år startat en kundgemenskap där medlemmarna har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster genom att delta i olika enkäter och undersökningar. FPA hoppas på en så heterogen kundgemenskap som möjligt så att kundernas olika behov blir beaktade. I en enkät till kundgemenskapen i november utreds vilka erfarenheter medlemmarna har av likabehandling och hur väl servicen motsvarar deras behov.
Medlemmar av FPA:s kundgemenskap har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster. Kundgemenskapen har redan över 1400 medlemmar. FPA hoppas att personer med olika livssituationer och bakgrunder blir medlemmar i gemenskapen. Målet är att bättre kunna beakta olika kunder i utvecklingen av tjänsterna.
– Enkäter som har publicerats i kundgemenskapen har redan gett goda resultat, och vi lär oss mera om olika kundgrupper. Vi vill att så många olika röster som möjligt ska göra sig hörda i vår kundgemenskap. Det hjälper oss att göra det smidigare att sköta ärenden hos FPA och att beakta kundernas olika behov, säger Kimmo Taiminen, specialsakkunnig vid FPA:s kundrelationsenhet.
Kundgemenskapen fungerar främst i digitala miljöer och den är öppen för alla över 16 år som vill bli medlemmar. Inbjudningar till att besvara enkäter skickas per e-post, och var och en kan själv välja vilka enkäter eller andra uppgifter man vill delta i eller vilka frågor man vill ta ställning till. Deltagandet i kundgemenskapen sker anonymt: svar som ges kopplas inte till kunduppgifterna, och de påverkar heller inte kundrelationen på något sätt.
Man kan delta i FPA:s kundgemenskap på svenska, finska, eller engelska.
Enkät om likabehandling vid skötsel av FPA-ärenden kan besvaras fram till 24.11
FPA:s mål är att säkerställa att kunderna får likvärdig service som är anpassad efter deras individuella behov, och att tjänsterna är tillgängliga för alla. I november utreds medlemmarnas erfarenheter av likabehandling hos FPA och hur väl servicen motsvarar deras behov. I enkäten kartläggs kundernas erfarenheter av möten med FPA och till exempel eventuella situationer som hänför sig till osakligt beteende eller beaktande av särskilda behov.
Enkätresultaten används för att förbättra kundupplevelsen. Enkäten kan besvaras i FPA:s kundgemenskap fram till 24.11.2024.
Läs mer