Ansöka om förmåner i inkomsregistret | Arbetsgivare | FPAGå till innehållet

Avbrott som hindrar nedladdning av pdf-dokument kan förekomma i MittFPA 20.1 kl. 20.00 - 21.1 kl. 6.00 Läs mer

Ansöka om förmåner i inkomsregistret

Arbetsgivaren kan ansöka om följande förmåner via inkomstregistret: 

  • sjukdagpenning 
  • partiell sjukdagpenning 
  • rehabiliteringspenning 
  • föräldradagpenningar 
  • familjeledighetsersättning 
  • semesterkostnadsersättning. 

För ansökan via inkomstregistret måste organisationen ha tillgång till ett löneprogram med vilket man kan anmäla frånvarouppgifter till inkomstregistret. 

Innan förmåner söks via inkomstregistret måste arbetsgivaren avstå från beslut i pappersform och meddela ett bankkontonummer i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. Organisationens ansvariga person eller en person som har följande Suomi.fi-fullmakter kan avstå från beslut i pappersform och meddela kontonumret: 

Elektroniska beslut 

Förmånsbeslutet kan läsas i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. FPA skickar ett meddelande per e-post om beslut som kommit till Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. FPA skickar inte beslut i pappersform per post gällande ansökningar som gjorts via inkomstregistret. 

För att kunna se beslutsuppgifter i e-tjänsten måste man ha den för ändamålet avsedda fullmakten Granska uppgifter gällande förmånsbeslut i anslutning till anställningsförhållande.

Läs mer

undefined Arbetsgivare kan enkelt ansöka om FPA-förmåner i inkomstregistret 

Arbetsgivare kan enkelt ansöka om FPA-förmåner i inkomstregistret 

Här ger vi anvisningar om hur du ansöker om FPA-förmåner i inkomstregistret.

Läs mer
Senast ändrad 31.12.2024