Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare | Arbetsgivare | FPAGå till innehållet

Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare

FPA:s e-tjänst för arbetsgivare heter nu Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare

FPA:s e-tjänst för arbetsgivare förnyades 2.12.2024. Samtidigt ändrades tjänstens namn till Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. I Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare fungerar samma Suomi.fi-fullmakter som tidigare i e-tjänsten för arbetsgivare.

Läs mer.

Om du inte är en ansvarsperson i organisationen behöver du en Suomi.fi-fullmakt för att uträtta ärenden i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. Du kan endast utföra sådana uppgifter i tjänsten som du har fullmakt för. De fullmakter som behövs får du av din egen organisation.

En ansvarsperson i organisationen kan använda alla funktioner i tjänsten utan fullmakt. 

I Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare kan du göra ansökningar och anmälningar som gäller följande förmåner:

  • sjukdagpenning, partiell sjukdagpenning, rehabiliteringspenning, dagpenning vid smittsam sjukdom, donationsdagpenning
  • föräldradagpenningar, familjeledighetsersättning, ersättning för semesterkostnader, partiell eller flexibel vårdpenning, specialvårdspenning.

Därtill kan du till exempel skicka tilläggsuppgifter, kontrollera betalnings- och beslutsuppgifter eller anmäla arbete utomlands. 

Det är ännu inte möjligt att skicka bilagor i dagpennings- och ersättningstjänsten. Skicka bilagorna i stället via skyddad e-post eller per post till adressen Folkpensionsanstalten, PB 26, 00056 FPA. Det blir möjligt att skicka bilagor i tjänsten under våren 2025. Vi ger mer information om det här år 2025.

Logga in i tjänsten med dina personliga nätbankskoder, mobilcertifikat, certifikatkort, eller med identifieringstjänsten Finnish authenticator för utländska medborgare.

Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare

Logga in

Vid skötseln av dagpenningsärenden kan du också använda Skatteförvaltningens tjänster Ilmoitin.fi och inkomstregistret.

Om du har problem med att logga in i tjänsten, läs anvisningarna.

Anvisningar för Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare

Du kan göra en förmånsansökan i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare under Gör ansökningar och anmälningar. Förmåner kan sökas av en person som har ärendefullmakten Ansöka om förmåner i samband med anställningsförhållande. Ansvarspersoner inom företag och föreningar kan utifrån sin ställning göra ansökningar utan fullmakt.

De förmånsbeslut som FPA har meddelat arbetsgivaren kan läsas i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. Om arbetsgivaren inte har avstått från beslut i pappersform, skickas besluten också per post. Granskning av beslutsuppgifter kräver en fullmakt som är avsedd för ändamålet.

En arbetsgivare som vill avstå från beslut i pappersform ska ge sitt samtycke till detta i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. Samtycket kan ges av en sådan representant för arbetsgivaren som har ärendefullmakten Ansöka om förmåner i samband med anställningsförhållande.

Du kan meddela kontonummer i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare under Uppdatera uppgifter om arbetsgivaren. Kontonumret kan meddelas av en person som har ärendefullmakten Meddela kontonummer för utbetalning av förmåner i samband med anställningsförhållande.

Om FPA ber arbetsgivaren om en tilläggsutredning kan den lämnas in i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare under Lämna tilläggsuppgifter. Tilläggsutredningen kan ges av en person som har ärendefullmakten Ansöka om förmåner i samband med anställningsförhållande. Ansvarspersoner inom företag och föreningar kan utifrån sin ställning göra ansökningar utan fullmakt.

Vad ska jag göra om ansökan har gjorts med fel FO-nummer för arbetsgivaren eller fel personbeteckning på arbetstagaren?

Ange de uppgifter som behöver rättas i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare under Lämna tilläggsuppgifter. Lämna tilläggsutredningen med samma arbetsgivar- och arbetstagaruppgifter som du använde i den första ansökan. Skriv till exempel så här: ”Den ansökan som skickades i dag kl. 13.45 är felaktig. Vänligen ta bort ansökan, eftersom personbeteckningen är fel.”

Gör efter detta en ny ansökan på normalt sätt med rätt uppgifter om arbetsgivare och arbetstagare.

Utifrån tilläggsutredningen tar vi bort de felaktiga uppgifterna från dagpennings- och ersättningstjänsten.

Vad ska jag göra om felet gäller det lönebelopp som anmälts, den avlönade frånvarotiden eller kontonumret?

Om lönebeloppet eller den avlönade frånvarotiden har angetts felaktigt ska du göra en ny ansökan med korrekta uppgifter. Lämna också in en tilläggsutredning i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare genom att välja Lämna tilläggsuppgifter. Skriv till exempel så här gällande den felaktiga ansökan: ”Den ansökan som skickades i dag kl. 13.45 är felaktig. En ny, ersättande ansökan har lämnats in i dag.” Om det kontonummer som har meddelats i ansökan är felaktigt, kan du meddela korrekt kontonummer i tjänsten under Uppdatera uppgifter om arbetsgivaren. 
 

Nedan finns länkar till anvisningar på engelska. Anvisningarna innehåller närmare information om hur identifieringstjänsten Finnish Authenticator används och anvisningar om hur man sköter ärenden som en utländsk anställd eller ett utländskt företag.

Läs mer

 

Senast ändrad 2.12.2024