Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu | Työnantajat | KelaSiirry sisältöön

Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu

Työnantajan asiointipalvelu on nyt Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu

Työnantajan asiointipalvelu uudistui 2.12.2024. Samalla nimi muuttui Työnantajan päiväraha- ja korvauspalveluksi. Päiväraha- ja korvauspalveluun käyvät samat Suomi.fi-valtuudet kuin aiempaan Työnantajan asiointipalveluun.

Lue lisää tiedotteesta.

Jos et ole organisaation vastuuhenkilö, tarvitset Suomi.fi-valtuudet Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa asiointiin. Voit suorittaa palvelussa vain niitä tehtäviä, joihin sinulle on annettu valtuudet. Saat tarvittavat valtuudet aina omasta organisaatiostasi.

Organisaation vastuuhenkilö voi käyttää palvelun kaikkia toimintoja ilman valtuutusta. 

Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa voit tehdä hakemuksia ja ilmoituksia seuraaviin etuuksiin:

  • sairauspäiväraha, osasairauspäiväraha, kuntoutusraha, tartuntatautipäiväraha, luovutuspäiväraha
  • vanhempainpäivärahat, perhevapaakorvaus, vuosilomakustannuskorvaus, osittainen tai joustava hoitoraha, erityishoitoraha.

Lisäksi voit esimerkiksi lähettää lisätietoja, tarkistaa maksu- ja päätöstietoja tai ilmoittaa ulkomailla työskentelystä. 

Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa ei voi vielä lähettää liitteitä. Toimita liitteet sen sijaan suojatulla sähköpostilla tai postitse osoitteeseen Kela, PL 26, 00056 KELA. Liitteiden lähettäminen Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa tulee mahdolliseksi keväällä 2025. Kerromme tästä tarkemmin vuoden 2025 puolella.

Kirjaudu palveluun henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, varmennekortilla tai ulkomaalaisen henkilön Finnish authenticator -tunnistusvälineellä.

Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu

Kirjaudu

Päiväraha-asioinnissa voit hyödyntää myös Verohallinnon Ilmoitin.fi-palvelua ja tulorekisteriä.

Jos sinulla on vaikeuksia palveluun kirjautumisessa, tutustu ohjeisiin, miten tomia kirjautumisen ongelmatilanteissa.

Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelun ohjeita

Voit tehdä etuushakemuksen Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelun kohdassa Tee hakemuksia ja ilmoituksia. Etuuksia voi hakea henkilö, jolla on asiointivaltuus Palvelusuhteeseen liittyvien etuuksien hakeminen. Yritysten ja yhdistysten vastuuhenkilöt voivat asemansa perusteella tehdä hakemuksia ilman valtuutusta.

Kelan työnantajalle antamat etuuspäätökset voi lukea Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa. Jos työnantaja ei ole luopunut paperipäätöksistä, päätökset toimitetaan myös postitse. Päätöstietietojen tarkastelu edellyttää siihen tarkoitettua valtuutta

Jos työnantaja haluaa luopua paperipäätöksistä, siihen on annettava suostumus Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa. Suostumuksen voi antaa työnantajan edustaja, jolla on siihen tarvittava asiointivaltuus Palvelussuhteeseen liittyvien etuuksien hakeminen.

Voit ilmoittaa tilinumeron Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelun kohdassa Päivitä työnantajan tietoja. Tilinumeron voi ilmoittaa henkilö, jolla on asiointivaltuus Tilinumeron ilmoittaminen palvelusuhteeseen liittyvien etuusmaksujen maksamista varten.

Jos Kela pyytää työnantajalta lisäselvitystä, sen voi antaa Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelun kohdassa Anna lisätietoja. Lisäselvityksen voi antaa henkilö, jolla on asiointivaltuus Palvelusuhteeseen liittyvien etuuksien hakeminen. Yritysten ja yhdistysten vastuuhenkilöt voivat asemansa perusteella tehdä hakemuksia ilman valtuutusta.

Mitä teen, jos hakemus on tehty väärän työnantajan Y-tunnuksella tai väärän työntekijän henkilötunnuksella?

Ilmoita korjattavat tiedot Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelun kohdassa Anna lisätietoja. Anna lisäselvitys saman työnantajan ja saman työntekijän tiedoilla, joilla teit ensimmäisen hakemuksen. Kirjoita Lisätiedot-kohtaan esimerkiksi tämän tapaisesti: "Tänään klo 13.45 lähetetty hakemus on virheellinen. Pyydän poistamaan hakemuksen, koska siinä on väärä henkilötunnus."

Tee tämän jälkeen normaaliin tapaan uusi hakemus oikean työnantajan ja työntekijän tiedoilla.

Poistamme annetun lisäselvityksen perusteella virheelliset tiedot Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelusta.

Mitä teen, jos virhe koskee ilmoitettua palkan määrää, palkallista poissaoloaikaa tai tilinumeroa?

Jos palkan määrä tai palkallinen poissaoloaika on ilmoitettu virheellisesti, tee uusi hakemus oikeilla tiedoilla. Toimita lisäksi Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa lisäselvitys valitsemalla Anna lisätietoja. Kirjoita selvitykseen tieto virheellisestä hakemuksesta esimerkiksi tämän tapaisesti: ”Tänään klo 13.45 lähetetty hakemus on virheellinen. Uusi, korvaava hakemus on toimitettu tänään.” Jos hakemuksessa on ilmoitettu väärä tilinumero, ilmoita oikea tilinumero palvelun kohdassa Päivitä Työnantajan tietoja. 

Alla on linkkejä englanninkielisiin ohjeisiin. Niissä on tarkempia tietoja Finnish authenticator ‑tunnistusvälineen käytöstä sekä ohjeita asiointiin ulkomaalaisena toimihenkilönä tai yrityksenä.

Lue lisää 

Sivu päivitetty 2.12.2024