Eepos steg för steg
2020–2021
Utvecklingen av kundupplevelsen drevs framåt i synnerhet genom utvecklingsprogrammet Kundvärde och hållbar produktivitet (ASKO). Programmet analyserade centrala faktorer som påverkar kundvärdet och produktiviteten i serviceverksamheten. Analyserna och olika försök visade att det behövs utvecklingsåtgärder för att de strategiska målen ska kunna uppnås.
2021
Utvecklingsprogrammet Eepos inleddes.
2021–2022
FPA tog de första stegen för att reformera sina kärnsystem och införde nya datasystem för familjeledighetsreformen. Pilotfasen lyckades bra men visade samtidigt att utvecklingen måste effektiviseras och göras avsevärt snabbare. Man inledde en utredning av hur färdiga program kunde användas som en del av reformen.ehostaa että nopeuttaa merkittävästi. Sen perusteella käynnistettiin selvitys valmisohjelmistojen hyödyntämisestä osana uudistusta.
2023
FPA gjorde en marknadskartläggning för att samla in information om möjligheten att använda färdiga program. I samband med kartläggningen fördes ett stort antal marknadsdialoger och man satte sig in i inhemska och utländska referensorganisationers erfarenheter av motsvarande reformer.
Genomförandet av modellen med en enda ansökan enligt regeringsprogrammet för Orpos regering inleddes.
2024
Beredningen av de första upphandlingarna inleddes.