Ohjeita rekisteröityneille palveluntuottajille
Tutustu ohjeisiin palveluntuottajille, joilla on voimassa oleva sopimus Kelan kanssa.
Tutustu ohjeisiin palveluntuottajille, joilla on voimassa oleva sopimus Kelan kanssa.
Voit ilmoittaa seuraavan kalenterivuoden asiakasmäärän 1.1.-31.10. Jos et ilmoita asiakasmäärää viimeistään 31.10., seuraavan kalenterivuoden asiakasmääräksi merkitään automaattisesti se, joka rekisteröitymisjärjestelmässä on voimassa 30.10. kuluvana vuonna. Tässä tapauksessa sitoudut toteuttamaan kuntoutusta tämän asiakasmäärän mukaisesti. Voit nostaa asiakasmäärää koska tahansa.
Voit muuttaa Sopimukset ja rekisteröitymiset -sivulla seuraavia tietoja:
Voit muuttaa Toimipisteen tiedot -sivulla seuraavia tietoja:
Muutokset vaativat Kelan tarkistuksen ja hyväksynnän seuraavissa tilanteissa:
Lähetä näiden tietojen muutokset Kelaan osoitteeseen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi
Ilmoita yritysmuodon muutoksesta Kelaan vähintään 3 kuukautta ennen muutosta.
Ilmoita seuraavat tiedot:
Sopimuskauden aikaisten muutosten hyväksyminen ja niiden voimaantulo edellyttävät aina Kelan etukäteen tehtyä hyväksyntää.
Lähetä tiedot osoitteeseen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi. Kela on tämän jälkeen yhteydessä sinuun ja ilmoittaa muutoksen hyväksymisestä kirjallisesti.
Ilmoita Kelaan yrityskaupasta tai yritysjärjestelystä vähintään 3 kuukautta ennen muutosta.
Ilmoita seuraavat tiedot:
Sopimuskauden aikaisten muutosten voimaantulo edellyttää aina Kelan etukäteen tehtyä hyväksyntää.
Lähetä tiedot osoitteeseen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi. Kela on tämän jälkeen yhteydessä sinuun ja ilmoittaa muutoksen hyväksymisestä kirjallisesti.
Ilmoita Kelaan, jos ryhmittymään tulee uusi jäsen tai jos jäsen poistuu ryhmittymästä. Tee ilmoitus Kelaan 3 kuukautta ennen muutosta.
Ilmoita seuraavat tiedot:
Sopimuskauden aikaisten muutosten hyväksyminen ja niiden voimaantulo edellyttävät aina Kelan etukäteen tehtyä hyväksyntää.
Lähetä tiedot osoitteeseen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi. Kela on tämän jälkeen yhteydessä sinuun ja ilmoittaa muutoksen hyväksymisestä kirjallisesti.
Ilmoita Kelaan alihankinnassa tapahtuvista muutoksesta vähintään 3 kuukautta ennen muutosta.
Ilmoita seuraavat tiedot:
Sopimuskauden aikaisten muutosten hyväksyminen ja niiden voimaantulo edellyttävät aina Kelan etukäteen tehtyä hyväksyntää.
Lähetä tiedot osoitteeseen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi Kela on tämän jälkeen yhteydessä sinuun ja ilmoittaa muutoksen hyväksymisestä kirjallisesti.
Ilmoita muutosta uusiin tiloihin vähintään 3 kuukautta ennen muuttoa.
Tee hakemus uuden toimipisteen rekisteröintiä varten Valviralle (valvira.fi).
Kun olet saanut valvontaviranomaisen päätöksen, ilmoita Kelaan seuraavat tiedot:
Sopimuskauden aikaisten muutosten hyväksyminen ja niiden voimaantulo edellyttävät aina Kelan etukäteen tehtyä hyväksyntää.
Lähetä tiedot osoitteeseen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi. Kela on tämän jälkeen yhteydessä sinuun ja ilmoittaa muutoksen hyväksymisestä kirjallisesti.
Jos toteutat alueellisesti rekisteröitävää palvelua ja yrityksesi toimitila muuttaa toiselle rekisteröitymisalueelle, irtisano vanhan toimipisteen sopimus rekisteröitymisjärjestelmässä. Irtisanomisaika on 60 päivää. Katso tarkemmin irtisanomisesta kohdasta Sopimuksen irtisanominen.
Rekisteröi uusi toimipiste rekisteröitymisjärjestelmässä ja varmista, että uudet toimitilat täyttävät kaikki rekisteröitymisehdot. Katso tarkemmin: Näin rekisteröidyt.
Ilmoita Kelaan toimitilan remontista vähintään 3 kuukautta ennen remontin alkua.
Ilmoita seuraavat tiedot:
Ilmoita asiakkaille etukäteen sellaisista muutostöistä, jotka vaikuttavat asiakkaiden kuntoutuksen toteuttamiseen.
Sopimuskauden aikaisten muutosten hyväksyminen ja niiden voimaantulo edellyttävät aina Kelan etukäteen tehtyä hyväksyntää.
Lähetä tiedot osoitteeseen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi. Kela on tämän jälkeen yhteydessä sinuun ja ilmoittaa muutoksen hyväksymisestä kirjallisesti.
Palveluntuottajana vastaat siitä, että kuntoutusta toteuttava henkilöstö on Kelan kuntoutuksen palvelukuvauksen mukainen.
Jos henkilöstössä tapahtuu muutoksia ja henkilöstö ei sen takia ole palvelukuvauksen mukainen, ilmoita asiasta välittömästi Kelaan.
Ilmoita seuraavat tiedot:
Lähetä tiedot osoitteeseen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi. Kela on tämän jälkeen sinuun yhteydessä ja sopii kanssasi jatkotoimenpiteistä.
Voit irtisanoa sopimuksen rekisteröitymisjärjestelmässä. Irtisanomisaika on 60 päivää.
Lähetä tiedot osoitteeseen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi
Laskuta palvelusta aiheutuvat kustannukset sopimuksen mukaisesti ja hintaliitteessä mainituilla hinnoilla.
Palvelu on laskutettava 2 kuukauden kuluessa kuntoutuksen antamisesta. Katso, mihin osoitteeseen voit lähettää kuntoutustilitykset. Jos toimitat laskusi poikkeuksellisesti myöhässä, ilmoita syy myöhästymiselle.
Jos asiakkaan kuntoutukseen on sisältynyt käyntikertoja tai seurantapäiviä, voidaan niiden kustannukset laskuttaa yhdessä tai useammassa erässä viimeistään 2 kuukauden kuluessa viimeisestä käyntikerrasta tai tapaamisesta.
Älä peri kuntoutujalta asiakasmaksua, omavastuuta tai muuta lisämaksua kuntoutuksesta, joka on palvelukuvauksen mukaista.
Kela maksaa laskun viimeistään 30 päivän kuluttua sen vastaanottamisesta. Kela korvaa vain toteutuneesta kuntoutuksesta aiheutuneet kustannukset. Jos kuntoutus keskeytyy, Kela maksaa palveluntuottajalle korvauksen kuntoutuksesta aiheutuneista kustannuksista keskeytymiseen saakka.
Käytä laskutuksessa Kelan lomaketta tilitys kuntoutuskustannuksista KU 206 (pdf) ja asiakaskohtaista lomaketta kuntoutuslasku KU 201 (pdf).
Sopimuksen mukaisia hintoja tarkistetaan kuluttajahintaindeksin ja ansiotasoindeksin muutoksen perusteella sopimuksessa kerrottuna ajankohtana. Kun hinnat muuttuvat indeksitarkistuksen vuoksi, Kela julkaisee uuden hintaliitteen kunkin kuntoutuspalvelun omalla verkkosivulla.
Hinnanmuutokset koskevat kuntoutusta, joka toteutetaan hinnanmuutoksen voimaantulopäivänä ja sen jälkeen.
Kuntoutuspalvelun palvelukuvauksessa kerrotaan, koskeeko kuntoutuksen hyödyn arviointi ja raportointi kyseistä palvelua. Kelan kuntoutuksen hyödyn arvioinnissa verrataan asiakkaan kuntoutuksen päätösvaiheen mittaustuloksia alkuvaiheen tilanteeseen.
Lue lisää
Kela lähettää asiakkaille kuntoutuksen aikana tai viimeistään sen päättymisen jälkeen palautekyselyn, jolla arvioidaan kuntoutuksen asiakaslähtöisyyttä. Asiakas saa tekstiviestillä linkin verkko-osoitteeseen, jossa hän voi vastata kysymyksiin. Vastaaminen tapahtuu nimettömänä. Asiakas saa kuntoutuspäätöksen liitekirjeessä tiedon mahdollisuudesta antaa palautetta kuntoutuksestaan.
Kannusta asiakasta antamaan palautetta.
Lue lisää palautekyselystä ja tietojen näyttämisestä palveluntuottajahaussa (pdf).
Kela järjestää asiakkaille vieraan kielen tulkkausta sekä vammaisten tulkkauspalveluja kuulovammaisille, kuulo-näkövammaisille ja puhevammaisille henkilöille.