Resultatenheter
FPA:s linjeorganisation utgörs av fem resultatenheter
- resultatenheten för närservice till kunder
- resultatenheten för riksomfattande kundrelationstjänster
- resultatenheten för IT-tjänster
- resultatenheten för informationstjänster
- resultatenheten för gemensamma tjänster
samt två verksamhetsenheter
- enheten för ledningsstöd
- kommunikationsenheten
Resultatenheten för närservice till kunder ansvarar för kundservicen i alla servicekanaler och för rådgivning och handledning för kunderna.
Till resultatenheten hör fem regionala kundserviceenheter:
- södra kundserviceenheten
- östra kundserviceenheten
- mellersta kundserviceenheten
- västra kundserviceenheten och FPA Åland
- norra kundserviceenheten
FPA Åland betjänar invånarna på Åland.
Till resultatenheten hör också enheten för utveckling av kundrelationstjänster
Resultatenheten för riksomfattande kundrelationstjänster ansvarar för avgörandet av förmånsärenden och kommer med förslag till utveckling av förmånslagstiftningen.
Till resultatenheten hör fyra riksomfattande serviceenheter.
- serviceenheten för bostadsbidrag, familjeförmåner och arbetslöshetsförmåner
- serviceenheten för hälsorelaterade förmåner
- serviceenheten för pensioner och internationella ärenden
- serviceenheten för grundläggande utkomststöd
Dessutom omfattar resultatenheten kundrelationsenheten, sakkunnigläkarenheten ja enheten för planering av förmånsrelaterade tjänster.
Resultatenheten för IT-tjänster ansvarar för utveckling, upprätthållande och produktion av IT-tjänster både för FPA och för aktörer som omfattas av avtal som ingåtts av de olika resultatenheterna och verksamhetsenheterna.
Resultatenheten för informationstjänster ansvarar för insamling, förädling och utnyttjande av informationsresurserna och informationsprodukterna samt utvecklar dem för FPA:s interna och externa kunder. Resultatenheten ansvarar också för Kanta-servicen samt informationstjänster till social- och hälsovården.
Resultatenheten för gemensamma tjänster ansvarar för till exempel FPA:s personal-, upphandlings-, översättnings- ekonomi- och arbetsmiljötjänster. Indrivningscentret, som sköter indrivningsärenden, hör till den här resultatenheten.
Enheten för ledningsstöd stöder FPA:s ledning. Den ansvarar till exempel för tjänster till ledningen som främjar verkställandet av FPA:s strategi.
Kommunikationsenheten ansvarar för kund-, medie- och internkommunikationen
Internrevisionen är en verksamhetsenhet som lyder under generaldirektören.