Työnantajien asiointipalvelun saavutettavuusseloste | Tietoa Kelasta | KelaSiirry sisältöön

Työnantajien asiointipalvelujen saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Kelan työnantaja-asiakkaille tarjottavia asiointipalveluja. Seloste on laadittu 26.9.2020 tilanteen mukaisena ja sitä on viimeksi päivitetty 2.12.2024.

Verkkopalvelujen saavutettavuus on arvioitu Kelassa. Lisäksi palvelun saavutettavuutta on arvioinut ulkopuolinen saavutettavuuden asiantuntija.

Saavutettavuus

Työnantajille on kolme Kelan asiointipalvelua.

  • Työnantajien työterveyshuollon asiointipalvelu
    • palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain (WCAG-kriteeristö 2.1, A- ja AA-tasot).
  • Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu
    • palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset (WCAG-kriteeristö 2.1, A- ja AA-tasot).
  • KIILA-kuntoutuskurssien hakeminen
    • palvelu ei täytä saavutettavuusvaatimuksia

Lisäksi työnantajille on Ilmoitin.fi –palvelu, jota ylläpitää Verohallinto (vero.fi).

Alle on listattu sisällöt, jotka eivät ole vielä saavutettavia, ja arvio siitä, milloin saavutettavat palvelut otetaan käyttöön:

  • KIILA-kuntoutuskurssien hakeminen, 31.12.2025

Seuraavana on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Palveluissa, jotka eivät ole saavutettavia, toistuu seuraavia puutteita:

  • Palvelua ei voi käyttää ruudunlukijalla tai näppäimistöllä. (WCAG 4.1. ja 2.1.1)
  • Palvelu ei mukaudu eri päätelaitteille. (WCAG 1.4.10)
  • Selaimen kohdistus sivun avautuessa ei ole sivun alussa. (WCAG 1.3.2.)
  • Sivun pääsisältöön ohjaava linkki puuttuu. (WCAG 1.3.1.)
  • Sivujen otsikointi on puutteellista. (WCAG 2.4.2.)
  • Palvelu ei kerro prosessin vaiheita käyttäjälle. (WCAG 3.2.3.)
  • Painikkeiden tekstin ja taustan välinen tummuuskontrasti ei ole riittävä. (WCAG 1.4.3)
  • Ilmoitustekstien värikontrasti ei ole riittävä. (WCAG 1.4.3)
  • Palvelun sisältö ei ole mukautuva, sisältö näytetään vain vaakasuunnassa ja sivu muuttuu sivusuuntaisesti vieritettäväksi, jos tekstin koko kaksinkertaistetaan. (WCAG 1.3.4)
  • Aikarajan lähestymisestä ei ilmoiteta. (WCAG 2.2.2)
  • Virheen korjausehdotusta ei anneta. (WCAG 3.3.3.)

Korjaamme yllä listatut puutteet vuoden 2025 loppuun mennessä.

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata palveluissa saavutettavuusongelmia. Jos huomaat ongelman palvelussa, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.

Huomasitko palvelussamme saavutettavuuteen liittyvän puutteen? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Anna palautetta saavutettavuudesta verkkolomakkeella.

Saavutettavuuspalautteet vastaanottaa Kelan tekninen tuki.

Jos huomaat sivustolla saavutettavuuteen liittyviä ongelmia, anna ensin palautetta meille. Vastaamme 2 viikon sisällä.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Olemme sitoutuneet parantamaan verkkopalveluiden saavutettavuutta. Varmistamme saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:

  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun toteutamme uusia palveluja. 
  • Panostamme kielen ymmärrettävyyteen. 
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme uusia hankintoja.
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.

Lue lisää

Sivu päivitetty 2.12.2024