Förmedlingstjänsten för redovisningsuppgifter | Samarbetspartner | FPAGå till innehållet

Avbrott som hindrar nedladdning av pdf-dokument kan förekomma i MittFPA 18.12 kl. 20.00–23.00 Läs mer

E-tjänsten för förmedling av redovisningsuppgifter

I e-tjänsten för förmedling av redovisningsuppgifter kan en serviceproducent skicka direktersättningsredovisningar till FPA:s server. 

Serviceproducenten kan lämna in redovisningarna till FPA via tjänsten för förmedling av redovisningsuppgifter. För att kunna använda tjänsten behövs en Suomi.fi-fullmakt.

E-tjänsten för förmedling av redovisningsuppgifter

Logga in i e-tjänsten för förmedling av redovisningsuppgifter

Identifiering för användning av e-tjänsten för förmedling av redovisningsuppgifter

En serviceproducent loggar in i e-tjänsten genom att använda Suomi.fi-identifikation.

Identifieringen sker med personliga bankkoder, ett certifikatkort, mobilcertifikat eller eIDAS-identifieringsverktyg med hjälp av Suomi.fi-identifikation.

För att kunna använda tjänsten för förmedling av redovisningsuppgifter om sjukvårdsersättningar måste du ha Suomi.fi-fullmakten ”Inlämning av redovisningsuppgifter om sjukvårdsersättningar”.

Du kan ge och begära fullmakter i Suomi.fi-tjänsten (suomi.fi).

Se på svarsmeddelandena 

När man har skickat redovisningsuppgifter i FPA:s e-tjänst för förmedling av redovisningsuppgifter visas genast ett svarsmeddelande. Serviceproducenten ska följa svarsmeddelandena och försäkra sig om att redovisningarna har överförts till FPA.

Serviceproducenten får omedelbart ett svarsmeddelande om huruvida sändningen har lyckats eller misslyckats. Om sändningen misslyckas får serviceproducenten ett meddelande om vad felet är i redovisningen, så att det vid behov kan korrigeras genast och redovisningen kan sändas om.

  • I svarsmeddelandet står det ”Tiedoston lähettäminen onnistui” (sändningen har lyckats), om FPA har tagit emot redovisningen.
  • I svarsmeddelandet står det ”Tiedoston lähettäminen ei onnistunut” (sändningen har misslyckats), om redovisningen inte har kunnat tas emot.
    • Om mottagningen av redovisningen har misslyckats anges i svarsmeddelandet orsaken till felet och uppgift om vilket betalningstillfälle felet gäller. En redovisning får omfatta högst 400 enskilda betalningstillfällen.
    • Om redovisningen innehåller flera fel står endast orsaken till det först upptäckta felet i svarsmeddelandet. Det här beror på att läsningen av redovisningen stannar vid det första felet.
  • I svarsmeddelandet står det ”Sama tilitys on jo lähetetty aiemmin” (Samma redovisning har skickats redan tidigare), om FPA redan har tagit emot en redovisning med samma redovisningsnummer.
    • Om FPA redan har tagit emot en fil med samma namn, får serviceproducenten ett svarsmeddelande om att redovisningen har avvisats. Redovisningsfilen måste skapas på nytt eftersom också filens start- och slutpost innehåller redovisningens nummer, och det räcker därför inte att man ändrar filens namn. 

 

Senast ändrad 25.9.2024