Kommunfakturering av arbetslöshetsförmåner | Samarbetspartner | FPAGå till innehållet

Förväntade störningar i MittFPA på grund av rusning 20.2, 21.2, 24.2 och 25.2 kl. 14.00–17.00 Läs mer

Kommunfakturering av arbetslöshetsförmåner

Från ingången av 2025 finansierar kommunerna en del av de arbetslöshetsförmåner som betalas av FPA, dvs. arbetsmarknadsstöd och grunddagpenning, samt en del av den inkomstrelaterade dagpenningen som betalas av arbetslöshetskassorna. För finansieringen ansvarar den kommun som finns angiven som den arbetslösas stadigvarande hemkommun i befolkningsregistret den dag då FPA eller arbetslöshetskassan betalar ut förmånen.

FPA fakturerar kommunerna för deras andel i efterhand per kalendermånad.

Kommunens andel av finansieringen av arbetslöshetsförmåner

Ju längre en person har fått en arbetslöshetsförmån, desto större är den andel av arbetslöshetsförmånen som kommunen betalar. Kommunens finansieringsansvar börjar efter att en arbetslös person som bor i kommunen har fått en arbetslöshetsförmån i 100 dagar.

Kommunens finansieringsandel är

  • 10 % när arbetslöshetsförmånen har betalats ut i 101–200 dagar
  • 20 % när arbetslöshetsförmånen har betalats ut i 201–300 dagar
  • 30 % när arbetslöshetsförmånen har betalats ut i 301–400 dagar
  • 40 % när arbetslöshetsförmånen har betalats ut i över 400 dagar
  • 50 % när arbetsmarknadsstöd har betalats ut i över 700 dagar.

Beräkningen av dagar med arbetslöshetsförmåner fortsätter utan avbrott också när den arbetslösa i stället för en arbetslöshetsförmån börjar få en annan. Beräkningen nollställs och börjar om från början bara i det fall att arbetsvillkoret uppfylls.

Fakturering

FPA fakturerar kommunerna för alla tre arbetslöshetsförmåner. Arbetsmarknadsstöd, grunddagpenning och inkomstrelaterad dagpenning faktureras separat.

Fakturorna skickas ut kalendermånadsvis i efterhand, vilket innebär att till exempel fakturan för januari skickas i februari. Förfallodagen för fakturan är den 28:e varje månad.

Kommunen får fakturorna som nätfakturor. Om kommunen inte använder nätfakturor skickas fakturorna i pappersform.

De finansieringsandelar som kommunerna betalat styrs till utbetalning av arbetsmarknadsstöd, grunddagpenning och inkomstrelaterad dagpenning till arbetslösa. Det är därför av stor vikt att varje faktura betalas till den betalningsadress som anges på fakturan.

Personförteckningen som hör till fakturan finns i förmånsdatatjänsten Kelmu

De personförteckningar som hör till fakturorna för arbetslöshetsförmånerna finns i FPA:s förmånsdatatjänst Kelmu från och med mars 2025. Personförteckningarna innehåller ett sammandrag över faktureringsmånaden och specifikationer över utbetalningar, återbetalningar och rättelser i arbetslöshetsförmånerna under den aktuella månaden.

Följ anvisningen 

  1. Logga in i Kelmu med Suomi.fi-identifikation. Observera att du behöver Suomi.fi-fullmakten Granskning av faktureringsmaterial för arbetslöshetsförmåner.
  2. Välj Työttömyysetuuslistat (förteckningar över arbetslöshetsförmåner) som användningsändamål i Kelmu.
  3. Gå till sidan Kelan välittämät ilmoitukset (anmälningar som förmedlas av FPA). På den här sidan ser du den personförteckning som hör till den aktuella fakturan.

I personförteckningen anges följande uppgifter:

  • personens namn
  • personbeteckning
  • tid för vilken kommunen faktureras
  • kommunens finansieringsandel gällande personen.

Rapporter i anknytning till arbetslöshetsförmåner

I FPA:s statistikdatabas Kelasto (tietotarjotin.fi) kan du söka fram olika rapporter om mottagare av arbetslöshetsförmåner från FPA och om antalet stöddagar på grund av arbetslöshet. Nya rapporter enligt kommun och sysselsättningsområde kommer att vara tillgängliga från februari 2025. Av rapporterna framgår till exempel antalet mottagare av arbetslöshetsförmåner samt beloppet av utbetalda förmåner och kommunens finansieringsandel.

Kontaktinformation

Om du har frågor som gäller fakturering och faktureringsadresser kan du kontakta oss per e-post på adressen myyntilaskut@kela.fi.

Om du har frågor som gäller faktureringsgrunderna eller förteckningarna över förmånstagare kan du skicka e-post på adressen tyottomyysturva.kuntalaskutus@kela.fi.

Läs mer

 

Senast ändrad 19.2.2025