Så här beställer du taxi om du har en hörsel- eller talskada
Om du har en hörsel- eller talskada kan du beställa taxiresor som ersätts av FPA med ett sms (textmeddelande).
I varje landskap finns det två serviceproducenter som har ett avtal med FPA. Du kan själv välja hos vilken av serviceproducenterna du beställer resan.
Du kan beställa taxiresor per sms efter att du har meddelat dina kunduppgifter till beställningscentralen i ditt område. Se beställningscentralernas nummer.
Meddela beställningscentralen följande uppgifter per telefon
- ditt namn
- din personbeteckning
- ditt telefonnummer
- din hemadress.
Efter det kan du beställa resor via sms-tjänsten. Ange följande uppgifter i beställningsmeddelandet:
- ditt namn
- upphämtningsadress
- resans mål (t.ex. sjukhuset)
- klockslag då du ska vara vid vårdenheten
- eventuella hjälpmedel som du behöver ha med dig (t.ex. rullstolen, ledarhund)
Nedan finns de regionala numren för sms-tjänsten.
Landskap | De nya serviceproducenterna och beställningsnummer från 1.1.2022 |
---|---|
Södra Österbotten | Keskustaksi Oy, 185 12 |
Södra Savolax | DRide Oy, 181 83 |
Södra Karelen | Taksi Saimaa Oy, 184 441 53 |
Kajanaland | Kainuun Taksivälitys Oy, 184 441 52 |
Egentliga Tavastland | Taksi Helsinki Oy, 181 82 |
Mellersta och Norra Österbotten | Pohjois-Suomen Taksi Oy, 184 441 51. Från och med den 29 februari 2024 kl. 12.00 är det nya numret 18 198 100 Tampereen Aluetaksi Oy, 181 48 |
Mellersta Finland | Taksi Helsinki Oy, 181 82 |
Kymmenedalen | DRide Oy, 181 83 |
Lappland | Taksi Helsinki Oy, 181 82 |
Birkaland | Taksi Helsinki Oy, 181 82 |
Österbotten | Vasa Ulataxi Ab, 184 43 Keskustaksi Oy, 185 12 |
Norra Karelen | Menevä Oy, 185 67 |
Norra Savolax | Taksi Helsinki Oy, 181 82 |
Päijänne-Tavastland | Suomen Lähilogistiikka Oy, 183 71 |
Satakunta | Taksi Helsinki Oy, 181 82 |
Nyland | Suomen Lähilogistiikka Oy, 183 71 |
Egentliga Finland | Taksi Helsinki Oy, 181 82 |
Beställningscentralens personregister
FPA är personuppgiftsansvarig för beställningscentralens personregister. De uppgifter som ges till beställningscentralen används endast för att ordna kundens resa och för att handlägga ansökan om reseersättning vid FPA.